Ga naar inhoud

Krantenkiosk: Autofabrikant vaker klant van zichzelf, hoe voorkom je faalprojecten en huis van de toekomst

Elke morgen snelt Duitslandnieuws de koppen uit de Duitse media. Een selectie van onderwerpen uit politiek en economie. Vandaag: Autofabrikanten in Duitsland blijven vaak zelf hun grootste klant te zijn, bouwingenieurs willen met nieuwe maatregelen faalprojecten in Duitsland voorkomen en Xing-oprichter bouwt in Hamburg het appartementencomplex van de toekomst.

Auto-industrie

Autofabrikant vaker klant van zichzelf

Er is veel vraag naar Duitse auto’s. Vooral bij medewerkers van de fabrikanten zelf. Dat blijkt uit een analyse van branche-expert Ferdinand Dudenhöffer. Hij vindt het een gevaarlijke ontwikkeling. Ook blijven veel nieuwe auto’s – vooral VW en Porsche – snel een tweedehandsje te worden.

Grote faalprojecten

Maatregelen moeten grote faalprojecten voorkomen

Miljardengraven worden ze in Duitsland genoemd. Falende projecten waar alles lijkt mis te lopen zoals bij vliegveld Berlijn of het treinstation van Stuttgart; verkeerde aanbesteding, het budget wordt met miljarden overschreden en het project wordt jaren later opgeleverd dan gepland. Bovendien is ‘de burger’ boos. De Duitse ingenieursbond wil richtlijnen invoeren om dit soort fouten te voorkomen; burgers en betrokkenen moeten eerder en beter bij de planning en uitvoering betrokken worden.

Huis van de toekomst

Xing-oprichter bouwt huis met de meeste ambitie van Duitsland

Internetmiljonair Lars Hinrichs (oprichter netwerksite Xing) bouwt in Hamburg het huis met de hoogste technische ambities van Duitsland. Zo meldt de brievenbus wanneer de post er is en betaal je geen huur maar een flatrate.

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Weet je dankzij dit artikel meer over Duitsland? Deel het met je collega's en vrienden:

Artikel door:
Duitslandnieuws logo

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.