Ga naar inhoud

Consul-generaal Peter Vermeij: Beieren is voor ons bruggenhoofd naar China

Het scheelde weinig of het consulaat-generaal in München was prooi geworden van Haagse bezuinigingen. Na breed protest bedacht de Tweede Kamer zich. De nieuwe consul-generaal Peter Vermeij moet de Zuid-Duitsers nu overtuigen van de Nederlandse belangstelling en hun kwaliteiten. Bij landgenoten hamert hij op de gedegen voorbereiding en vertelt hij over kansen in China.

München voelt als thuiskomen voor de nieuwe consul-generaal Peter Vermeij. Van 2007 tot 2012 was hij vice-president Operational Support op het Europees Octrooibureau in de Beierse hoofdstad. Tussendoor werkte bij het ministerie van Economische Zaken. Duitslandnieuws spreekt Vermeij als hij zijn officiële ambtspapieren komt ophalen in Berlijn.

De bezuiniging in München is afgewend. Toch gaf het een enorme knauw in de relatie tussen Nederland en Zuid-Duitsland.

Hoe groot is de schade?

Er is denk ik geen schade in directe zin. Wel is er de twijfel hier in Beieren; nemen die Nederlanders ons nog wel serieus? Die twijfel moeten we met z’n allen wegnemen, dat is ook mijn taak hier.

Hoe is de overgang Den Haag – München?

Redelijk makkelijk. Ik wist sinds februari dat ik consul-generaal zou worden. Sindsdien heb ik zeker 50 gesprekken gevoerd met strategische partners. Denk aan ambtenaren op het ministerie van Buitenlandse Zaken tot aan de directeur van het Duitsland Instituut in Amsterdam Ton Nijhuis. En ik ben bijvoorbeeld met brancheorganisatie FME door het hele land op stap geweest  om bedrijven te bezoeken. Ik moet in Beieren goed kunnen uitleggen wat de Nederlandse maakindustrie in huis heeft. Dat kan medische technologie uit Delft zijn, maar ook de automotivesector die goed vertegenwoordigd is tussen Eindhoven en Venlo.

Hoe kunt u de twijfel in Beieren over Nederland wegnemen?

Doorgaan met wat we al deden; Nederland vertegenwoordigen en de Duitsers laten verbazen in waar we goed in zijn. Mijn boodschap zal telkens zijn; wij hebben iets aan elkaar. Nederland heeft hoog ontwikkelde technologie te bieden. We vullen Duitsland echt aan.

Waarin zijn ‘we’ zo complementair?

Tegenover de Nederlandse flexibiliteit staat de Duitse kwaliteit. Nederlanders zullen sneller iets testen waarbij wel eens wat mag mislukken. Duitsers kiezen vrijwel altijd voor de lange termijn. Dat zijn echt gebieden waar we elkaar verder kunnen helpen.

Hoe kan een Nederlandse ondernemer daarin een Duitse zakenpartner overtuigen?

Laat zien dat je geen eendagsvlieg bent. Ondernemers weten dat wel, maar ik druk het ze nog wel driemaal op het hart: kom heel goed voorbereid naar Duitsland. Weet hoe de markt er hier uitziet, weet wat je zakenpartner precies vraagt. Spreek Duits en toon je langetermijnstrategie.

Maar er zijn meer kapers op de kust.

Jazeker. Nederland is hier in Beieren zeker niet de meest logische partner. Als ondernemer heb je direct krachtige concurrentie van buurlanden als Zwitserland, Oostenrijk en Tsjechië. Die afstand van 800 kilometer is echt een barrière.

Vermeij: Het Oktoberfest werkt als cement tussen zakelijke relaties.

Wat doe je daar tegen?

De Nederlandse kracht tonen. Op bezoek in Stuttgart liet ik een lijstje zien dat Nederland daar de hoogste investeringen doet. Bleek dat er enkel het aantal actieve bedrijven werd geteld waardoor Nederland ineens derde stond. Je moet dus voortdurend aan de beeldvorming werken. Als ik de hoogte van de Nederlandse investeringen noem, maakt dat heus wel indruk.

Hoe kan een Nederlandse ondernemer dat aanpakken?

Je moet lef hebben. Ik ken een bedrijf uit Wemeldinge, Zeeland. Die zijn zes jaar geleden hier op hun beurs komen staan met hun machine.  Ze konden laten zien dat ze 20 patenten in hun apparaat hadden zitten, dat ze samenwerkten met VDLZe stonden het eerste jaar ergens achteraf, nu hadden ze een prominente plek en kregen ze veel belangstelling. Dat is doorzettingsvermogen.

Welke fouten maken Nederlanders?

Je ziet dat in Nederland steeds meer regio’s en provincies verantwoordelijkheid krijgen en ook over de grens gaan kijken. Prima. Maar het komt in Duitsland bijzonder knullig over als ze allemaal op eigen houtje gaan opereren. Hetzelfde geldt voor kennisinstellingen die los van elkaar contact zoeken met bijvoorbeeld een Fraunhofer-instituut. Vorm eerst in Nederland een front en zet samen de stap over de grens. Nogmaals, succes hangt af van een gedegen voorbereiding.

Onderschatten Nederlanders dat?

Er heerst nog wel eens een lichte naïviteit. Er is echt een enorme inspanning voor nodig om blijvend op het netvlies te komen in Zuid-Duitsland. Maar als je ziet wat dat kan opleveren, dan is dat wel wat waard. Er lopen in München zoveel Chinezen rond. Menukaarten in restaurants zijn vaak ook in het Arabisch. Als Nederlander kan je op die internationale dynamiek meeliften. Zuid-Duitsland vormt het bruggenhoofd naar de golfstaten en China.

In Duitsland vind je je contacten natuurlijk op de beurs.

Ja, maar dat is maar één aspect van het zakendoen. Veel bedrijven beginnen te laat met hun voorbereidingen. Maanden van tevoren moet je ‘balboekje’ gevuld zijn met wie je op de beurs gaat ontmoeten en waarover je ze spreekt. Het is net een geregistreerd toneelstuk. Helemaal mooi is het als je als bedrijf een spreker kunt leveren voor het programma dat parallel loopt aan de beurs. Dat heeft veel impact en laat zien dat je iets te bieden hebt.

München wordt opengehouden op voorwaarde dat bedrijven gaan meebetalen. Hoe duur wordt het?

Minister Ploumen (Buitenlandse Handel) schrijft in haar laatste brief dat er per 1 november pilotprojecten komen in Duitsland, Frankrijk en Brazilië. Belangrijk is dat transparanter wordt voor bedrijven wat wij kunnen bieden, dat we de menukaart duidelijker maken. In deze proefperiode moeten we uitdokteren wat het beste werkt en gaan we aan de slag met andere experimenten.

Zoals?

Bedrijvenclusters kunnen straks bijvoorbeeld een kamertje huren bij ons. Dat ze een kwartiermaker in München of op een andere post neerzetten. Zo kunnen we inhoudelijke kennis en contacten beter koppelen.

Bezoekt u als consul-generaal ook het Oktoberfest in Lederhosen?

Ik ben al geweest! Het is mooi om te zien hoe je in Beieren een extra laag hebt waar je zakencontacten kunt leggen op een meer ontspannen manier. Denk niet dat het zomaar een een drinkfeest is. Het Oktoberfest is echt het cement tussen bepaalde zakelijke relaties. Ik heb zelf geen Lederhosen, maar ik trek wel een mooi Beiers jasje aan. Vergis je niet, het is best een chique feest.

Lees ook:

Duitslandnieuws over het consulaat-generaal in München

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: