Als Google niet durft fotografeert Berlijn eigen straten zelf wel

Nu de auto's van Google Street View na alle hevige protesten sinds 2011 niet meer door Duitsland durven te rijden, gaat Berlijn zelf de straten fotograferen. De stad wil zo in beeld krijgen welke straten gerenoveerd moeten worden. Dat vindt niet iedereen een goed idee, niet enkel wegens de privacygevoeligheid. Men vindt dat de stad de 2 miljoen euro voor het project beter kan besteden.

De camera-auto’s van Google werkten voor veel Duitsers als een rode lap op een stier. Het deed het Amerikaanse bedrijf onder druk van privacywaakhonden en verontruste burgers met de staart tussen de benen het land verlaten. Een kwart miljoen Duitsers liet hun huis ‘vervagen’ en sinds 2011 heeft Google nergens in Duitsland nog een update uitgevoerd.

Berlijn wil alle straten in beeld hebben

Maar binnenkort doorkruisen auto’s met HD-camera’s wederom Berlijn. De gehele Duitse hoofdstad – tot het kleinste hoekje aan toe – moet in beeld worden gebracht. Opdrachtgever is ditmaal de gemeente Berlijn. De Senaat wil een ‘uniforme databank van het Berlijnse straatbeeld’ opbouwen, zo deelde staatssecretaris Christian Gaebler (SPD) van Verkeer dinsdag mee.

Gaebler wil alles in beeld hebben: de toestand van de wegen, stoepen en fietspaden. Ook bruggen en bovenleidingen komen op de foto. Maandag gaat de eerste camerawagen op pad.

De camera-auto’s van Google rijden sinds 2011 niet meer door Duitsland.

De foto’s worden gebruikt voor het plannen van wegwerkzaamheden. Waar zitten gaten in de weg, welke stoep is aan vervanging toe? Het project duurt een jaar en kost 1,8 miljoen euro. Twee bedrijven hebben de opdracht gekregen. Samen moeten ze 5.130 kilometer fotograferen. De beelden blijven niet voor intern gebruik. Iedereen kan ze straks bekijken via de Berlijnse website voor stadsontwikkeling en milieu.

Anoniem gemaakt

Op dat laatste detail slaan Duitse de privacywaakhonden aan. Want toen Google vier jaar geleden hetzelfde deed, kwam er veel protest. Volgens de Senaat worden sowieso alle personen en kentekenplaten geanonimiseerd.

Dat is niet genoeg, zegt jurist Alexander Dix ‘privacy-gezant’ voor de Duitse hoofdstad in de Berliner Morgenpost. “Berlijn belooft dat de camera’s naar onderen gericht zijn, zodat de huizen langs de weg slechts deels in beeld komen. Als dat echt zo is, dan is er niets aan de hand. Maar we moeten in de gaten houden of dit ook echt zo gebeurt.”

‘Onzinproject’

Veel Berlijners vinden het een onzinproject, zo blijkt uit navraag van de Morgenpost. Een stadsdeelraadslid van de CDU wijst er op dat op dit moment niet eens alle werkzaamheden behoorlijk worden uitgevoerd. “Wat heb je dan aan een totaaloverzicht?” Volgens hem is heus wel bekend wat er moet gebeuren, maar blijft er te veel liggen door een personeelstekort.

Berlijn heeft een schuld van 61 miljard euro en heeft ook een gat in infrastructuurbudget. Volgens autoclub ADAC ontbreekt er in de Duitse hoofdstad een half miljard euro om de hoofdstedelijke infrastructuur op orde te krijgen.

Duitslandnieuws over Berlijn

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Weet je dankzij dit artikel meer over Duitsland? Deel het met je collega's en vrienden:

Artikel door:
Duitslandnieuws logo

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.