Duitsland staat niet te springen om vrijzinnig Dutch Design

Veel Nederlandse ontwerpers trekken naar Duitsland om daar aan de slag te gaan. Duitsland, de belangrijkste handelspartner van Nederland, zou ook voor mode, design en architectuur de juiste markt zijn. In de praktijk blijkt dat tegen te vallen. Als het om design gaat is Duitsland behoudend en zit daarom vaak niet te wachten op het vrijzinnige, humoristische Nederlandse design.

Duitsland is in trek bij Nederlandse ontwerpers. “Sinds de crisis is er vanuit de Nederlandse overheid weinig steun meer voor de creatieve sector en daarom gaan veel Nederlanders nu naar Duitsland”, zegt Nicole Maurer van Dutch Design Desk Europe (DDDE), een instituut dat de creatieve industrie ondersteunt bij het zakendoen in Duitsland.

Ontwerpers bijbaan nodig

Veel jonge ontwerpers trekken naar Berlijn om er inspiratie op te doen en om zich verder te ontwikkelen, maar als het om geld gaat is Berlijn niet de plaats om te zijn. “De meeste creatieve Nederlanders die hierheen komen hebben vaak een bijbaantje in de horeca, een callcenter of een schoenenwinkel. Je betaalt in Berlijn dan niet veel aan huur of levensonderhoud maar de verdienmogelijkheden zijn hier wel beperkt. En het aanbod kunst en design is heel groot in Berlijn, dus als je snel geld wil verdienen moet je niet voor Berlijn gaan”, aldus Marjo en Jochem Koek, eigenaren van de galerie Dutch Art & Design in Berlijn.

Exportmarkt Dutch Design beperkt

In de deelstaat Noordrijn-Westfalen is het voor Nederlandse ontwerpers beter vertoeven. Het is financieel sterker dan in Berlijn en bovendien staan ze over het algemeen meer open voor het experimentele Dutch Design.

Maar toch laat ook die regio nog te wensen over. Ook al is Duitsland de grootste handelspartner van Nederland, is de export van design, mode en architectuur veel minder groot, zo blijkt uit onderzoek van de Hogeschool Inholland Rotterdam. Duitsland beschikt zelf over ruim voldoende designcapaciteiten en blijkt weinig ruimte over te hebben voor nieuwe concurrenten.

Kwaliteit moet onaantastbaar zijn

Koek: “In Nederland word je als designer verteld dat Dutch Design wereldberoemd is, maar dat is eigenlijk niet zo. Het rijkt maar tot de grens.” De Duitse markt blijkt tamelijk weerbarstig voor Nederlandse ontwerpers. In Duitsland is er veel meer aandacht voor de functionaliteit van het ontwerp dan voor esthetiek en uiterlijke vorm.

Ontwerpen van Droog en Maarten Baas. Foto: theycallmebob. (Flickr, CC)
Ontwerpen van Droog en Maarten Baas. Foto: theycallmebob. (Flickr, CC)

 

“De kwaliteit van een product moet onaantastbaar zijn, anders willen Duitsers het niet. En ook een CE- of TÜV-keurmerk is een noodzaak. Als dat er niet op staat is het een doodgeboren kind op de markt.”

Ook met het koopgedrag van Duitsers moet rekening gehouden worden. Nederlanders zijn impulsiever in het doen van aankopen dan Duitsers. Koek: “Duitsers zijn enorme pietlutten in wat ze kopen en wanneer ze dat dan willen kopen. Er komen hier nu al mensen kijken voor kerstcadeaus.”

Onbenutte kansen in samenwerking

Toch is het niet per definitie onmogelijk om succesvol te zijn als ontwerper in Duitsland. Een goede samenwerking tussen beiden is een pre. Maurer: “Duitse en Nederlandse ontwerpers kunnen veel van elkaar leren. Het conceptuele denken van Nederlanders zou een sterke combinatie kunnen vormen met de Duitse bedachtzaamheid.” Mogelijk ligt daar een tot op heden onbenutte kans voor Nederlandse ontwerpers in Duitsland.

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland
Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Weet je dankzij dit artikel meer over Duitsland? Deel het met je collega's en vrienden:

Artikel door: