Ga naar inhoud

In Duitsland is het leven veel goedkoper dan in Nederland

Het leven in Duitsland is een stuk goedkoper dan in Nederland. Volgens de laatste cijfers van Eurostat betalen Nederlanders 10,1% meer voor hun dagelijkse boodschappen dan het gemiddelde van de EU-lidstaten. In Duitsland is dat slechts 1,5%. Sowieso hoeven de Duitsers veel minder diep in hun buidel te tasten dan hun meeste buurlanden. Alleen in Polen en Tsjechië is het prijsniveau lager.

Van brood bij de bakker tot aan een bezoek aan de kapper. Producten en diensten zijn in Duitsland nog steeds goedkoper dan bij de meeste buurlanden. Uit cijfers van Eurostat blijkt dat alleen in Polen en Tsjechië het prijsniveau lager ligt.

Nederland 10,1% duurder

De prijzen zijn in Duitsland gemiddeld 1,5% hoger dan het gemiddelde van de 28 EU-lidstaten. In Polen ligt het niveau 43,5% daar onder, in Tsjechië is dat 29,4%. Het duurste EU-lid is Denemarken, daar zijn consumenten 39,6% duurder uit dan het gemiddelde. Ook bij de andere buurlanden van Duitsland moeten mensen meer betalen voor een vergelijkbaar gevuld boodschappenmandje. In Luxemburg (+23,2%), Nederland (+10,1%), België (+9,3%), Frankrijk (+9,1%) en Oostenrijk (+6,9%) ligt het prijsniveau hoger.

Ook in Zweden (+29,8%) en in Finland (+23,5%) is het leven duurder. Aan de andere kant van het spectrum staan landen als Bulgarije (-51,6%) en Macedonië (-53,3%).

Bovenaan de lijst prijken twee landen van buiten de EU. In Zwitserland (+55,9%) en Noorwegen (+54,9) moeten consumenten nog meer neertellen dan in Denemarken.

Duitslandnieuws over consumenten

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.