Ga naar inhoud

Duitse bedrijven investeren flink in innovatie, Nederlandse juist minder

Europa loopt kreupel en China verzwakt. De winsten stagneren, zeker bij Duitse ondernemers die van export afhankelijk zijn. Verrassend is dat ze niet inhouden, maar juist meer investeren in innovatie dan ooit. Duitse high-techbedrijven gaven vorig jaar zo'n 12% meer uit aan onderzoek en ontwikkeling. Nederlandse bedrijven besteedden juist 2,8% minder aan ontwikkeling en onderzoek.

Wereldwijd gaven bedrijven 5,8% meer uit aan Research & Development (R&D), een bedrag van 476 miljard euro. Ook in het door de crisis geplaagde Europa was ruimte voor innovatie. In totaal werd er 4,7% meer uitgegeven. Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau Strategy& onder de 1000 bedrijven met de hoogste uitgaven wereldwijd voor innovatie.

Nederlandse innovatie

Nederlandse grote bedrijven geven dit jaar in totaal 3,8 miljard euro uit aan R&D, 2,8% minder dan vorig jaar. Zo’n 3% van de omzet gaven ze dit jaar  aan onderzoek & ontwikkeling, vorig jaar was dat nog 2,9%. Dit percentage is vrijwel gelijk aan het Europese gemiddelde van 3,1%: “De terughoudendheid van Nederlandse bedrijven om dit jaar iets minder in R&D te investeren is te wijten aan de huidige economische situatie”, aldus Steven Pattheeuws, adviseur bij Booz & Company.

Van de 1000 onderzochte bedrijven wereldwijd, komen er 44 uit Duitsland, die samen voor 36,1 miljard euro aan investeringen in innovatie staan. Dat is 7,8% van de investeringen wereldwijd. Daarmee is Duitsland duidelijk de innovatie-aanvoerder van Europa, vóór Frankrijk en Zwitserland die zo’n 21 miljard euro neerleggen. Groot-Brittannië droeg voor 14,5 miljard euro bij. Die landen zijn vaak afhankelijk van enkele grote reuzen, terwijl in Duitsland het verdeeld is onder veel meer bedrijven.

Duitse auto-industrie

De grootste innovators in Duitsland komen uit de auto-industrie. Volkswagen, Daimler en BMW dragen met 16,8 miljard euro bijna de helft van het Duitse aandeel. Daarvan is VW met 8,3 miljard euro verreweg de koploper en levert daarmee de grootste bijdrage voor R&D ter wereld. Daarmee verslaat de autofabrikant uit Wolfsburg de Japanse concurrent Toyota die vorig jaar de lijst aanvoerde en nu naar plaats zes zakte. Dit jaar staat Samsung op nummer twee.

Volkswagen heeft 9000 werknemers die met onderzoek en ontwikkeling bezig zijn. De ontwikkeling van een elektrisch aandrijfsysteem, hybridevoertuigen en het terugdringen van CO2-uitstoot kosten miljarden. De autofabrikanten stoppen eenderde van hun innovatiebudget in de ontwikkeling van een elektrische auto. In de BRIC-landen wordt ook meer geïnvesteerd in R&D. China haf de afgelopen vijf jaar zelfs 700% meer uit, maar het totaalbedrag van 15 miljard euro vorig jaar is minder dan de Duitse bedrijven VW, Daimler en SAP bij elkaar.

Opvallend is dat de bedrijven die het meest op innovatie inzetten, ook de hoogste winsten draaiden. Volkswagens rendement van 11,3% valt daarbij op. Concurrenten als General Motors en Ford in de Verenigde Staten, of Fiat en Peugeot in Europa komen niet halverwege de cijfers van de Duitse fabrikant.

Wie het meeste onderzoekt (wereldwijd)
Uitgaven voor R&D in 2012 in miljarden euro’s

  1. Volkswagen (auto’s) 8,3
  2. Samsung (IT) 7,6
  3. Roche (farmacie) 7,4
  4. Intel (IT) 7,4
  5. Microsoft (IT) 7,1
  6. Toyota (auto’s) 7,1
  7. Novartis (farmacie) 6,8
  8. Merck & Co. (farmacie) 6,0
  9. Pfizer (farmacie) 5,8
  10. Johnson & Johnson (farmacie) 5,6

Wie het meeste onderzoekt (Duitsland)
Uitgaven voor R&D in 2012 in miljarden euro’s

  1. Volkswagen (auto’s) 8,3
  2. Daimler (auto’s) 4,8
  3. Siemens (industrie) 4,0
  4. BMW (auto’s) 3,7
  5. Bayer (farmacie) 2,8
  6. SAP (IT) 2,1
  7. BASF (chemie) 1,6
  8. Merck KGaA (farmacie) 1,4
  9. Deutsche Telekom (telecom) 0,7
  10. Infineon (IT) 0,4

Bron: Strategy&

Weet je dankzij dit artikel meer over Duitsland? Deel het met je collega's en vrienden:

Artikel door:
Duitslandnieuws logo

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.