Ga naar inhoud

Webinar convenience in Duitsland: hoe de consument denkt over vers gesneden, diepvries en blik

Pakt de Duitse consument liever vers gesneden, diepvriesgroenten, of blik en glaspotjes. Leer meer over convenience in Duitsland in de webinar met agrofoodmakelaar Duitsland Jochem Wolthuis op donderdag 17 december.

Veel Nederlandse producenten dromen ervan om met hun product in de schappen van grote Duitse supermarkten als Edeka, Rewe, Aldi of Lidl te belanden. Om hierin te slagen moet je ook ontdekken hoe convenience in Duitsland werkt. Daarom organiseert agrofoodmakelaar Duitsland Jochem Wolthuis donderdag 17 december van 11.00 tot 12.30 uur een webinar over convenience in Duitsland, de wereld van vers gesneden, diepvries, blik en glaspotjes.

Al eerder sprak Duitslandnieuws met Jochem Wolthuis over de verschillende voorkeuren van Duitse en Nederlandse consumenten:

Waar loop je tegenaan als je als Nederlandse producent de Duitse foodmarkt op wilt?

Niets is zo cultureel bepaald als voedsel. De smaak, consistentie, de verpakking. Alles moet voldoen aan de Duitse normen en aansluiten bij de wensen van de consument. Gesneden groentes bijvoorbeeld krijgen net een andere samenstelling. Een bamipakket vind je niet in de Duitse supermarkt.

Elk jaar loop ik weer met Duitse inkoopmanagers door Nederlandse supermarkten. Zij zijn enorm verrast over het enorme aanbod aan gesneden groente in Nederland. Dan besef ik weer dat voor Nederlanders convenience food in het versvak staat, in Duitsland vind je het in het vriesvak.

Kennis van de Duitse markt is van belang bij de ontwikkeling en export van levensmiddelen naar Duitsland. Dit webinar op donderdag 17 december van 11.00 tot 12.30 uur gaat in op convenience in Duitsland. Vers gesneden, diepvries, blik en glaspotjes.

Verschillende aspecten van de convenience komen in dit webinar aan bod. Hoe zit de Duitse markt in elkaar, welke categorieën groeien? Welke niet? En waarom koopt de Duitse consument zo weinig gesneden verse groenten (4%), in tegenstelling tot de Nederlandse consument (35%)? Waarom is de diepvriessector in Duitsland booming business en hoe ontwikkelt zich het aandeel glaspotten en conserven? Aan welke voorwaarden moet convenience voldoen in Duitsland?

Experts uit Nederland en Duitsland informeren over trends en tradities in Duitsland.

Sprekers

  1. Dr. Sabine Eichner, directeur Deutsches Tiefkühlstitut, over de Duitse diepvriesmarkt booming business in convenience
  2. Christoph Freitag, Directeur Bundesverband der Obst-, Gemüse und Kartoffelverarbeitende Industrie, spreekt over ontwikkelingen in de conserven en blik.
  3. Wilco van den Berg, marktanalist GroentenFruit Huis, over recente marktontwikkelingen vers-convenience Duitsland
  4. Michael Möhring, directeur van ErfaFoodservice, over opkomst van automaten bij de verkoop van convenience
  5. Drs. Jochem Wolthuis over de Duitse consument die convenience anders dan de NL consument beleeft

Aanmelden

Deelname is gratis. Aanmelden kan via het aanmeldformulier op GO4Export.


Artikel door:

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.