
De Duitse auto-industrie is niet meer de locomotief die in tijden van crisis de economie op de been houdt. Die alarmerende conclusie trekken economen vlak voor het crisisoverleg tussen bondskanselier Merkel, de premiers van de autodeelstaten Beieren, Baden-Württemberg en Nedersaksen en de fabrikanten. Toch wil de bondskanselier de autolobby geen aankooppremies voor benzine- en dieselauto’s toezeggen.
- Beluister de bijdrage van Derk Marseille op BNR Nieuwsradio
Waarom heeft de auto-industrie het moeilijker met de coronacrisis dan andere sectoren?
Meerdere factoren spelen mee, volgens de economen van het Institut der Deutschen Wirtschaft (IW). Al voor de uitbraak werden er miljarden gestoken in de transitie van verbrandingsmotoren naar auto’s met schonere aandrijfsystemen zoals elektrisch en waterstof. Iedereen zit nog middenin de overgang. Het meeste geld wordt nog verdiend met SUV’s, terwijl die politiek geen toekomst lijken te hebben vanwege de klimaatafspraken.
Bij de uitbraak in China viel daar de afzet weg, toen volgden grote haperingen in de supply chain waardoor auto’s niet konden worden afgemaakt. Toen volgde de uitbraak in Europa en de VS. Tegelijk hebben veel mensen gewacht op de aankooppremie om een nieuwe auto aan te schaffen. Bij elkaar opgeteld is de achterstand zo groot, dat de fabrikanten nu in de knel komen.
Welke impact heeft dat op de Duitse economie?
Veel, er werken 823.000 mensen bij de autofabrikanten en de toeleveranciers. Maar juist bij deze toeleveranciers zoals Continental staan tienduizenden banen op de tocht. De Beierse premier Markus Söder liet daarom voorafgaand aan dit overleg zijn zorgen hierover horen. Hij vreest dat veel banen verdwijnen. Nu worden veel bedrijven via arbeidstijdverkorting overeind gehouden. Hij wil extra steun voor de fabrikanten.
Gaat die steun er komen?
Als het aan Merkel ligt niet. Zij heeft al aangegeven dat de aankooppremies voor nieuwe auto’s, de steun voor laadpalen en andere hulp moet volstaan. Söder hoopt haar te overtuigen dat Duitsland nog eens 10 miljard euro moet steken in onderzoek naar batterijcellen. Na vanavond horen we of de autolobby succesvol is geweest of niet.
Merkel geïrriteerd door eisen autolobby
Na afloop van de autotop klonk teleurstelling door bij de autolobby. De regering heeft geen aankooppremies toegezegd, maar enkel beloofd dit te onderzoeken. Met name de toeleveranciers hebben het moeilijk. Daarom wil het kabinet kijken naar concepten die de branche zouden kunnen helpen. Daarbij wordt eerder gedacht aan investeringen in laadpalen voor elektrische auto’s of onderzoek naar autonoom rijden. Ook ligt er een plan op tafel om data van auto’s, vrachtauto’s en het openbaar vervoer in één platform te bundelen. De resultaten worden in november besproken.
Merkel is kennelijk geïrriteerd door de eisen van de auto-industrie, schrijft Handelsblatt. “Anders is niet te verklaren dat ze al voorafgaand aan de autotop liet weten weinig te zien in de aankooppremies.”
Meer podcasts
Luister naar andere podcasts van Duitslandnieuws