
Bastiaansen Bio is een begrip in Duitsland, als het grootste biologische kaasmerk uit Nederland. Dat heeft deels te maken met de lange historie die het familiebedrijf uit Noord-Brabant heeft opgebouwd, vertelt Marja Bastiaansen, dochter van de oprichter. “We verkopen al sinds 1972 kaas en zijn al bijna net zo lang actief in Duitsland.”
Een belangrijk middel hiervoor is de vakbeurs voor biologische producten, de Biofach in de Nürnberger Messe. “Hier staan we al 24 jaar, de eerste edities hebben we helpen organiseren. En sindsdien groeit onze stand.”
Beluister hier het hele gesprek:
Als het om kaas gaat is de Duitse consument avontuurlijker
De Nederlandse producten zijn te vinden in biologische winkels door heel Duitsland. “Nederlanders zeggen vaak dat ze zo open staan voor nieuwigheden. Maar als het om kaas gaat, dan zijn de Duitsers veel avontuurlijker”, merkt Bastiaansen. “We hebben een assortiment van 95 producten, en dat breiden we steeds verder uit. Denk aan kant-en-klaar borrelhapjes, tapas, fondue. Dat is nog niet zo bekend binnen het biologische assortiment.”
Naast de bijzondere smaak, is de consument steeds meer geïnteresseerd in de herkomst van het product. “Men wil meer over je regio weten, waar je vandaan komt. Je product moet traceerbaar zijn.”
‘Bio’ is in. En dat is niet per se goed nieuws voor de vakhandel waar Bastiaansen te koop is. “Ze moeten opboksen tegen het geweld van de discounters en supermarkten. Dus moeten wij zorgen dat ze producten hebben waarmee ze zich kunnen onderscheiden.”
Biofach op de NürnbergMesse
Meer informatie over de NürnbergMesse en beurzen zoals de Biofach (17-20 februari 2021) is in te winnen bij de officiële vertegenwoordiging in Nederland, Beech Business Promotion.