Waarom deze Nederlandse ondernemers op de FachPack in Neurenberg staan

Nederland telt mee in de wereld van verpakkingen. Dat laten deze ondernemers zien tijdens de FachPack in Neurenberg.
Fachpack

De FachPack van 24-26 september in Neurenberg geldt als de Europese vakbeurs voor verpakkingen. De gehele keten van de verpakking is aanwezig: van grondstoffen, techniek, tot en met veredeling en logistiek. In 1979 begon het met 80 exposanten en zo’n 2.000 bezoekers, precies 40 jaar later verwacht de organisatie 1.500 exposerende bedrijven verdeeld over 12 beurshallen en rond de 45.000 bezoekers. Zeker 50 ondernemers uit Nederland doen mee.

Een grote trend die de branche bezig houdt is de productie van milieuvriendelijke verpakkingen. Of het nu gaat om verpakkingen voor levensmiddelen, dranken, cosmetica of andere alledaagse producten, consumenten willen milieuvriendelijke verpakkingen, zegt de beursorganisatie. “Ook worden fabrikanten en winkeliers steeds vaker verplicht om te zoeken naar duurzame alternatieven als gevolg van de nieuwe verpakkingswet in Duitsland en de EU-strategie voor kunststoffen. De eisen die aan verpakkingen worden gesteld zijn vaak complex.”

Deze Nederlander slaat de FachPack nooit over

Een van de meest ervaren exposanten uit Nederland is Jan Lauwerijssen, directeur-eigenaar van Legro BV in Etten-Leur. De producent van onder meer werktafels, snijsystemen en paper dispensers sloeg sinds 2002 geen editie over. “Voor ons was de FachPack de manier om een naam op te bouwen in Duitsland. Dat is mede dankzij deze beurs zeker gelukt.”

Lauwerijssen moest het als destijds als klein beginnend Nederlands bedrijf opnemen op de thuismarkt van een grote gevestigde concurrent. “Zij waren overal bekend en hadden een groot dealernetwerk. Het heeft dan weinig zin om de tussenhandel te overtuigen, ook wilden we niet met de prijzen gaan stunten. Daarom gingen we naar Neurenberg.”

Hij merkte daar dat de Duitse klant het prettiger vond wanneer ze konden zakendoen met een GmbH-bedrijfsvorm. “Niet dat ze iets tegen Nederlanders hebben, zeker niet. Maar het voelt voor hen vertrouwder wanneer ze het gevoel hebben dat ze met een Duits bedrijf van doen hebben.”

Openheid uitstralen op de beurs

Mede dankzij die aanpak heeft Legro een goede naam opgebouwd in Duitsland, zegt hij. “Men waardeert onze Nederlandse manier van zakendoen. We stellen ons flexibel op en denken mee.” Lauwerijssen wil dat ook uitstralen op de beurs zelf. “Onze stand is open en toegankelijk. We vliegen niemand aan, we lokken mensen door veel aandacht te besteden aan de aankleding.”

Pushen werkt niet in Duitsland, merkt hij. “Je kunt wel 250 kaartjes scoren op een dag van mensen die er eentje uit beleefdheid geven, maar wat heb je daar aan? Ik heb liever 50 contacten van mensen die echt geïnteresseerd zijn in ons.” Omdat Legro inpakoplossingen aanbiedt voor werkplekken in productieruimtes en logistieke hallen, bouwen de Nederlanders die omgeving een beetje na. “Ik wil dat bezoekers zich direct kunnen herkennen in wat we aanbieden.”

Wat dat betreft heeft Legro de tijd  mee, zeker met de groei van de online handel moeten er steeds meer pakketjes worden ingepakt. “Dat levert meer opdrachten op. Al groeit het aantal concurrenten ook mee. Maar het helpt dat we gevestigde naam zijn en dat we ons steevast laten zien op de FachPack. Dat schept vertrouwen.” In Duitsland hebben de Nederlanders een aantal grote klanten, zegt de directeur. “Dat helpt. Toen we 19 jaar geleden voor het eerst naar Neurenberg kwamen, waren we een onbekend buitenlands bedrijfje. Nu praten ze over ons.”

FachPack is erg divers

Aan de verscheidenheid van de Nederlandse deelnemers kan je zien hoe divers de beurs is, zegt Jacqueline Poppe. Met haar bedrijf Beech Business Promotion begeleidt ze Nederlanders op de NürnbergMesse. Zo noemt als voorbeeld Niverplast uit Nijverdal. “Een ontzettend leuk en dynamisch bedrijf, zij hebben een heel eigen stijl en daardoor herken je ze overal. Ze staan dit jaar in hal 4A, je kunt er bijna niet omheen!”

Er staan ook nieuwelingen, zoals Dijkstra Plastics. “Ze hebben in 2016 HK Plastics overgenomen, die deden al vaker mee. Nu zijn ze echt goed aanwezig in hal 9.” Maxado is het bedrijf van de familie Walters. “Zij presenteren kunststof en aluminium koffers in alle maten en kleuren.” Ook The Box is bijzonder, zegt ze. “Tony Veer biedt prachtige blikverpakkingen aan.” Ook de ontwikkeling die BARK Innovations doormaakt is bijzonder, zegt ze. “Zij deden de vorige editie voor het eerst mee en hebben nu hun stand verdubbeld. Voor een ander segment noemt ze Lantech, met wrappers en case equipment. “Ik kan zo nog nog wel even doorgaan! Je ziet: alle schakels van de verpakkingsindustrie zijn vertegenwoordigd en wij Nederlanders drukken een mooie stempel op de beurs! Daar ben ik heel trots op!”

Weet je dankzij dit artikel meer over Duitsland? Deel het met je collega's en vrienden:

Artikel door:
Nürnberg Messe logo

De Nürnberg Messe is één van de 15 grootste beursbedrijven ter wereld. Jacqueline Poppe van Beech Business Promotion BV is de officiële vertegenwoordiging van de NürnbergMesse in Nederland.