
Tijdens de NKF Summit Vol.5 op 8 maart in Dresden ontmoeten gevestigde bedrijven uit de Mittelstand innovatieve startups. De vijfde editie van de conferentie zal zich richten op New Mobility, Internet of Things en Industry 4.0. Het event wordt gehouden in de Gläserne Manufaktur, de glazen fabriek die als uithangbord van Volkswagen de elektrische E-Golf produceert.
Meer dan 50 sprekers op twee podia gaan tijdens workshops en masterclasses in op de toekomst van mobiliteit. Een grote Startup Expo en speed networking brengen gevestigde bedrijven en startups samen. Derk Marseille van Tothem is een van de moderators tijdens het event.
Oud en nieuw, beide kanten hebben elkaar nodig. Gevestigde bedrijven moeten leren gelijke tred te houden met het tempo van de digitale veranderingen. Een voorbeeld hiervan is Florian Langenscheidt. Hij moest pijnlijk ervaren dat succes geen kussen is om op uit te rusten. Van 1998 tot 2009 was hij verantwoordelijk voor het lot van Brockhaus AG, eerst als lid van de Raad van Bestuur en daarna als lid van de Raad van Commissarissen. “92 procent van de Duitsers kende ons merk, we hadden goede tijden en verdienden in de jaren negentig oneindig veel geld.”
Plotseling kwamen Google en Wikipedia en we namen hen niet serieus,” meldt Langenscheidt aan de 500 luisteraars op een eerdere NKF Summit. In zijn keynote speech wilde hij het publiek wakker schudden. Op dat moment kon hij zich niet voorstellen dat een project waaraan iedereen zou kunnen deelnemen succesvoller zou kunnen zijn dan de traditionele Brockhaus-redactie.
Zelfperceptie en ‘digitale realiteit’ passen vaak niet bij elkaar
De neiging tot zelfgenoegzaamheid en overschatting is geen zeldzaam verschijnsel. Volgens een GfK-analyse beschouwt ongeveer 42% van alle bedrijven zichzelf als “zeer goed” of “goed” gepositioneerd als het gaat om de uitdagingen van digitale transformatie.
Maar de werkelijkheid is anders. “De resultaten laten een duidelijke discrepantie zien tussen de eigen percepties van Duitse bedrijven en de echte uitdagingen van de digitalisering”, vat Philipp Depiereux samen. De oprichter en directeur van Digitalberatung en Company Builder etventure was een van de meer dan 50 experts op de meest recente NKF Summit in Berlijn.
Starters beslissen sneller – managers kunnen dat gebruiken
Veel marktpartijen hebben belangrijke trends te laat gerealiseerd, met name in middelgrote bedrijven. Bedrijven die de digitalisering niet onder de knie hebben, zullen waarschijnlijk van het toneel verdwijnen. Rahmyn Kress, Chief Digital Officer bij Henkel en spreker op de recente NKF-top in Düsseldorf zei dat de houding van mensen moet veranderen om dit te voorkomen.
“Zonder een culturele transformatie waarbij de oriëntatie en houding van medewerkers veranderen, zal er geen sprake zijn van een digitale transformatie. Ondernemend denken, maximaal netwerken, aanpassingsvermogen en een consequente focus op mensen zijn hier belangrijk”, zegt Kress bij NKF.
Traditie en innovatie zijn niet tegenstrijdig
Zonder deze kennis en de wil om deze te implementeren zullen gevestigde bedrijven het moeilijk hebben. Het gevaar is groot dat ze worden ingehaald door concurrenten en jonge starters. Ze concentreren zich volledig op de behoeften van hun klanten en, dankzij de digitale technologieën, trimmen alle processen tot het hoogste niveau van efficiëntie.
Met hun offensieve aanpak ontwikkelen steeds meer jonge bedrijven zich tot echte rivalen van de traditioneel grotere bedrijven. De vaak middelgrote familiebedrijven daarentegen zien het als hun eigen kracht om in generaties te denken en duurzame beslissingen te nemen.