
De laatste jaren zijn biologische producten enorm in opkomst. Dat is nergens beter te zien dan op de wereldvakbeurs BIOFACH in Neurenberg. Hier stonden vorig jaar 2.962 exposanten en kwamen ruim 50.000 vakbezoekers uit de branche vanuit de hele wereld. De organisatie verwacht dit jaar meer exposanten en bezoekers.
Je wordt niet zomaar exposant op de BIOFACH. Iedere deelnemer moet voldoen aan de hoogste standaard. De beurs hanteert strenge toelatingscriteria en een consequente certificering om er zeker van te zijn dat er echt alleen maar biologische producten zijn. Zeker 126 Nederlandse bedrijven en organisaties zijn door de beursorganisatie geplaatst. Dat zijn er alweer meer in vergelijking met vorig jaar.
Toen Nederland in 2014 partnerland was, waren er al 90 Nederlandse deelnemers. Het Nederlandse aandeel is dus vrij fors, maar had nog veel groter kunnen zijn, vertelt Jacqueline Poppe van Beech Business Promotion, de officiële vertegenwoordiging van de Nürnberg Messe in Nederland. “Voor de zomer werd al duidelijk dat we met een wachtlijst moesten werken, we hebben helaas niet iedereen een stand aan kunnen bieden. Daar zijn we natuurlijk mee aan de slag gegaan en komend jaar zullen we zeker plek hebben voor nog meer landgenoten.”
Holland Paviljoen op de BIOFACH
Met zoveel exposanten is Nederland een van de grotere landen op de beurs. En dat heeft alles te maken met de groeiende sector, maar ook met het aantal innovatieve producten uit Nederland, vertelt Poppe. “Zij staan daar natuurlijk niet alleen voor de Duitse markt, hier komt echt de hele wereld van de biologische producten bij elkaar.”
Veel van de Nederlanders staan op of rond het Holland Paviljoen in Hal 5 en het aanbod is heel divers. Van zuivel waaronder kaas, groente en fruit, delicatessen, graanproducten, noten en gedroogde peulvruchten, bier tot aan reinigingsmiddelen.
Een andere interessant onderdeel is de ‘Novelty Stand’ in hal 8. Hier staan bedrijven met innovaties waarin de beursorganisatie veel potentie ziet. Ze doen allemaal mee in de strijd om de Best New Product Award. Nieuwe ideeën uit Duitsland zijn te vinden op het ‘Young Innovative Companies’ paviljoen.
Wetenschappelijk congres en VIVANESS
Essentieel onderdeel van de BIOFACH is het toonaangevende congres waar wordt gefilosofeerd over de toekomst van de sector. Het thema dit jaar is ‘The organic system-healthy in a holistic approach.’ Al jaren is dit een belangrijk podium waar ook wordt uitgekeken naar de inbreng van wetenschappers en bedrijven uit Nederland.
Een van de thema’s is bijvoorbeeld de biologische producenten die de afgelopen jaren werden overgenomen door grote spelers, zoals Logona door L‘Oreal en Pukka door Unilever. De Nederlandse deskundige Ronald van Marlen gaat bij zijn presentatie ‘The Silent Take Over’ in op de gevolgen hiervan.
Parallel aan de BIOFACH vindt de beurs voor natuurcosmetica VIVANESS plaats. Met meer dan 260 exposanten is dit de grootste internationale ontmoetingsplek ter wereld voor deze branche. In deze hal staan 5 bedrijven uit Nederland, en ook hier zit groei in, zegt Poppe. “Je merkt aan alles dat deze branche erg in opkomst is.”
Duitsland belangrijk voor Nederlandse bio-branche
Duitsland is wel verreweg de belangrijkste handelspartner voor biologisch Nederland. Van de 850 miljoen euro jaaromzet in 2013 ging zo’n 45% de grens over naar Duitsland. Daarvan is de productgroep AGF (aardappels, groente en fruit) verreweg het grootst.
Tussen de 150 en 200 miljoen euro omzet kwam van AGF met als bestemming Duitsland. Daar achteraan komen de eieren en het vlees. Verder gaan er vooral grondstoffen als veevoer, granen en peulvruchten de grens over.
Duitsland vormt binnen de biologische voedselbranche als de op één na grootste markt ter wereld na de Verenigde Staten met een handelsvolume van 7 miljard euro per jaar. Bioproducten worden goed en steeds beter verkocht, de Duitse boeren kunnen de vraag niet aan.
“De marktontwikkeling is wederom positief en dat is hoopgevend”, bevestigt Stefan Zwoll, voorman van de bond van ecologische levensmiddelen (BÖLW) tegenover Handelsblatt. “Maar de boeren kunnen de vraag niet bijbenen.”
Bijzondere sfeer op de BIOFACH
Poppe komt op veel beurzen in Duitsland, maar de BIOFACH is wat haar betreft echt uniek. “De sfeer is heel bijzonder, bijna een familiegevoel. Ondernemers zijn bereid om elkaar echt verder te helpen. Op deze manier zie je dat in weinig andere sectoren.” Ook ziet ze veel jonge ondernemers de stap naar Duitsland wagen. “Zij zeggen: het houdt niet op bij Nederland, Europa is mijn markt. In sommige gevallen zelfs de wereld.”
Het past goed in de mix van enkele zeer gevestigde bedrijven zoals bijvoorbeeld Tradin, Green Organics, Do-it, FZ of Horizon met nieuwe spelers zoals Farm Brothers, Ghee en ga zo maar door. “Zij slaan geen jaar over. En aan hen kan je zien hoe ontzettend professioneel deze branche geworden is.” Ze moet even lachen. “De tijd van de geitenwollen sokken hebben we ver achter ons gelaten.”