
In Keulen en Bonn worden in de loop van 2019 dieselrijverbodszones ingericht. De rechter stelde daarmee Deutsche Umwelthilfe (DUH) in het gelijk. Deze consumentenorganisatie sleept in heel Duitsland stadsbesturen voor de rechter omdat ze te weinig actie zouden ondernemen tegen de slechte luchtkwaliteit. Tot nog toe krijgt de ngo in alle rechtszaken gelijk, waardoor steden gedwongen worden om een dieselverbod in te stellen.
In elke stad lijkt de situatie anders uit te pakken, waardoor het zeker voor automobilisten uit Nederland nogal onoverzichtelijk wordt. Vanaf april gaan er verboden in voor dieselauto’s uit de klasse Euro 4, gevolgd door verboden voor Euro 5 vanaf september. In Keulen geldt dit voor de complete groene milieuzone, in Bonn enkel in 2 straten. Overigens gaat de deelstaat Noordrijn-Westfalen nog in beroep om de dieselverboden te voorkomen.
Dieselverbod dreigt in alle grote Duitse steden
Dit jaar ging in Hamburg al het eerste dieselverbod in, Stuttgart volgt vanaf januari 2019. De preciezere data zijn te zien in de grafiek. Ook in Mainz dreigt vanaf september een rijverbod voor diesels, wanneer in de eerste helft van het jaar de uitstootgrenzen worden overschreden. De discussie speelt op dit moment in alle grote Duitse steden en zal ook komend jaar een belangrijk thema blijven.
Roer moet radicaler om
De paniek rond het dieselverbod is groot en zo op het kaartje lijkt het al heel wat. Toch zijn de daadwerkelijke rijverboden minimaal. En dat zal ook niet snel veranderen. Zo snel zullen diesels nog niet op grote schaal worden geweerd uit Duitse steden, denkt Duitsland-expert Axel Hagedorn. Wat hem betreft moet het roer radicaler worden omgegooid.
Heel even was de ophef over het rijverbod voor diesels groot. Maar ik denk dat het wel even zal duren voordat deze uitspraak in de praktijk op grotere schaal tot consequenties gaat leiden. Wat nog veel belangrijker is, het vervuilingsprobleem wordt met de uitspraak van de hoogste bestuursrechter in Duitsland, het Bundesverwaltungsgericht niet opgelost, maar alleen verschoven.
Hamburg heeft wel meteen voor 2 straten een verbod aangekondigd. Dat zijn heel bekende straten, ik heb vele jaren in die buurt gewoond. Voor omwonenden is het nu een ondraaglijke situatie en het is begrijpelijk dat Hamburg daarom ingrijpt. Feitelijk betekent dit slechts dat alleen de omwonenden van deze straten minder uitstoot zullen krijgen. Dat schiet weinig op. Het verkeer wordt echter niet minder maar alleen omgeleid zodat stadsgenoten in andere straten nu meer last van de luchtvervuiling zullen krijgen.
Axel Hagedorn – Waarom Duitsland rijverbod voor diesels voorlopig niet invoert
Zo’n beetje elke gemeente in Nederland en Duitsland denkt na over het invoeren van strengere regels voor milieuzones in de binnenstad. Transportbedrijven vrezen een lappendeken aan regeltjes, waarbij in elke stad andere normen gelden. Jeroen Bol van evofenedex pleit voor een uniforme oplossing.
In Nederland en Duitsland dreigt een lappendeken aan regels voor milieuzones