Hoe je kunt leren inspelen op foodtrends in Duitsland

Agrofoodmakelaar Duitsland, Jochem Wolthuis van GO4EXPORT neemt Nederlandse ondernemers in maart 2019 mee op een ‘Rondje Retail’ door Noordrijn-Westfalen. Samen met de groep duikt hij in de laatste foodtrends in Duitsland.

De retail moet vlak voor de Pasen een topomzet binnenhalen, een goed moment dus om een rondje te doen langs Duitse supermarkten met agrofoodmakelaar Jochem Wolthuis. “We kijken gericht naar hoe je de foodtrends in Duitsland ziet in het schap bij grote ketens als Edeka, REWE en Real. Hoe wordt vegetarisch en veganistisch gepresenteerd, en wat kunnen wij Nederlanders daar van leren voor onze eigen export?”

Wolthuis kijkt daarbij bewust naar de verpakking, de uitstraling en de smaak die de Duitse consument moeten verleiden om in de nieuwste trends mee te gaan. “Wie zijn de belangrijkste leveranciers en welke verwachtingen hebben supermarkten zelf?”

Accentverschillen met Nederland

Wat Nederlanders kunnen opsteken is de manier waarop Duitse bedrijven communiceren met welke doelgroep. “Daarin zie je altijd accentverschillen met wat we in Nederland gewend zijn. Hele belangrijke informatie om mee te nemen naar huis.”

Hij wil de tour een beetje aanpassen aan de deelnemers die meegaan. “Maar de grootste trends komen sowieso aan bod, zoals de eiwittransitie en personalised food.” Zo zijn senioren een steeds belangrijkere doelgroep, zegt hij. “In 2060 is volgens de prognoses 40% van de Duitsers 65-plus.”

Foodtrends in Duitsland kunnen verschillen met Nederland

Tijdens het ‘Rondje Retail NRW’ praten de deelnemers ook met Duitse retailspecialisten zoals Norbert Neuwahl en marktspecialisten van Proveg, de brancheorganisatie voor plantaardig voedsel. “Zij kunnen goed de ontwikkelingen toelichten. Waar ligt de marktbehoefte en wat mist er nog in de schappen? Waar liggen kansen?”

Nederlanders moeten hoe dan ook rekening houden met de voorkeuren van de Duitse consument. “Bij de Foodservicemissie van afgelopen zomer hadden we een startup die hamburgers van zeewier maakt. Een Duitse klant was zeer geïnteresseerd, maar wilde wel dat de hamburgers bijna dubbel zo groot werden. Men is grotere porties gewend en dus leer je ook tijdens dit rondje om na te denken over de samenstelling van je product.”

Aanmelden voor Rondje Duitse Retail in NRW

Nieuwe foodtrends, nieuwe producten. Hoe gaat de Duitse retail om met actuele foodtrends? Tijdens de storecheck-tour langs Duitse retailketens laat Jochem Wolthuis de groep inspireren door trends als;

  • Shift naar plantaardige proteïnes, vegan, veggie, alternatieve producten voor vlees en melk
  • Functional food, superfoods, low-carb, convenience, to go, free from, personalised food, senioren/sportvoeding
  • Slimme oplossingen voor verduurzaming, verpakkingen, instore, logistiek

Meer informatie

Weet je dankzij dit artikel meer over Duitsland? Deel het met je collega's en vrienden:

Artikel door:
Avatar foto

Internationaal denken en doen onder één naam #GO4EXPORT Mogelijk gemaakt door samenwerkende partijen in de provincies Overijssel en Gelderland.


 
Pop Up WordPress Plugin