Ga naar inhoud

Hoe Duitsland Chinese overnames probeert te dwarsbomen

De Duitse regering probeert steeds nadrukkelijker Chinese overnames te voorkomen.

Kopen de Chinezen de Duitse Mittelstand op? De paniek bij de bondsregering is in ieder geval groot. Duitsland wil na enkele grote Chinese overnames nieuwe inmenging voorkomen met subsidies en andere maatregelen. Zo belooft bijvoorbeeld de CDU automotivegigant Continental veel geld, als het een batterijenfabriek wil uitbreiden als tegenhanger van enkele Chinese initiatieven.

Al eerder deze zomer was het groot nieuws hoe de Duitse regering er een stokje voor stak dat Chinese investeerders respectievelijk netbeheerder 50Hertz en machinefabrikant Leifeld Metal Spinning overnamen. De acties zijn een duidelijke koerswijziging in de internationale industriepolitiek van de Duitse regering.

Duitse regering belooft financiële steun

Continental is bezig met het opzetten van een eigen fabriek voor batterijcellen in Duitsland. Hiervoor klinkt alvast brede steun vanuit de Duitse politiek, zo kondigde CDU-fractievoorzitter Volker Kauder al financiële ondersteuning aan. Het kan volgens hem ‘niet zo zijn dat Europa deze belangrijke markt van de toekomst – de kern voor e-mobility – overlaat aan Chinese en Koreaanse bedrijven’.

Daarmee reageerde de vooraanstaande politicus op de kritiek dat Chinese bedrijven steeds vaker belangrijke technologie uit Duitsland lijken in te kopen omdat hun internationale positie te verstevigen.

Duitsland verhindert Chinese overnames

Toen het Chinese Yantai Taihai begin dit jaar Duisburg Tubes Production AG, een toeleverancier in de nucleaire industrie overnam, interesseerde dat buiten de aandeelhouders zo’n beetje niemand. Het ministerie van Economische Zaken vond het prima en in de media bleef het stil. Een half jaar later probeert het bedrijf uit de miljoenenstad Yantai het opnieuw met machinefabrikant Leifeld Metal Spinning. Nu is de Duitse regering ineens vastbesloten om die overname te verhinderen, waarna de Chinezen hun aanbod introkken.

Het is voor het eerst dat de Duitsers zo opvallend een overname vanuit China dwarsbomen. Leifeld produceert dun metaal, die in de autoindustrie, maar ook in de nucleaire industrie kan worden toegepast. Economen zien hierin een nieuwe koers van de Duitse regering. Opvallend, want nog niet zo lang geleden tekenden BMW en Daimler voor samenwerking met Chinese bedrijven rondom autonoom rijden. Ook hier gaat het om het delen van gevoelige data.

Spijt

Duitse media vangen nu op dat Berlijn inmiddels erg sceptisch is over dit project. Twee jaar geleden werd de Augsburgse robotfabrikant nog overgenomen door een Chinese fabrikant, nu zouden de Duitsers het hebben geblokkeerd. Zo probeerden Chinese investeerders deze zomer tevergeefs een belang van 20% in netbeheerder 50Hertz te nemen. Maar de Duitse staatsinvesteringsbank KfW zorgde ervoor dat dit niet doorging.

50Hertz beheert een stroomnet van zo’n 10.000 kilometer in het noorden en oosten van Duitsland en bedient daarmee 18 miljoen mensen.

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:

Mijn naam is Bram van der Weij. Ik ben 19 jaar oud en ik studeer internationale marketing, communicatie en evenementen. Voor de komende 4 maanden loop ik stage bij Tothem en ga ik me o.a. bezighouden met Duitslandnieuws.