Ga naar inhoud

Hackatrain: daarom pakken 100 digitale talenten vandaag de trein naar Berlijn

Hacken in de trein naar Berlijn: de derde editie van Hackatrain rijdt maandag van Amsterdam naar Berlijn. Deelnemers combineren MaaS en de blockchain-techniek om betere oplossingen voor het OV te ontwikkelen.

Na een geslaagde editie in 2017 rijdt maandag de Hackatrain weer van Amsterdam naar Berlijn, met aan boord 100 digitale talenten. Tijdens de treinreis moeten ze een innovatieve oplossing vinden die de reiservaring van internationale treinreizigers kan verbeteren. De groep bestaat uit studenten Media Technology en Data Science tot aan internetbureaus en jonge professionals op het gebied van innovatie, ict en design.

Eindstation van deze ‘hackathon in de trein’ is het vierdaagse technologiefestival Tech Open Air in Berlijn. Het gezelschap uit Nederland wordt aangevuld met afgevaardigden van sponsoren die de studenten helpen tijdens hun opdracht en de jury die de uiteindelijke winnaar uitkiest.

Hackatrain combineert MaaS en blockchain

Wat is dit jaar het grootste verschil met vorig jaar?

Naast de introductie van een nieuw thema, hebben we gewerkt aan een nieuw dynamisch format voor de hackathon, met de nadruk op verbinding tussen bedrijven en studenten. Zo bestond de Hackatrain pre-gathering bij Thuishaven in Amsterdam uit een marktplein met kennispartners en doorlopende seminars en workshops op het gebied van Mobility as a Service (MaaS), blockchain en het Internet of Things.

Daarnaast hebben we er dit jaar voor gekozen om Hackatrain na aankomst in Berlijn op een andere locatie voort te zetten. Bij Beach Bar Mitte. Tussen het ‘hacken’ door is er volop gelegenheid om de creativiteit te stimuleren met een potje tafelvoetbal of VR games. Even ontspannen bij het kampvuur met marshmellows of een powernap doen in één van de Tipi tenten kan ook.

Wat heeft de editie 2017 eigenlijk opgeleverd?

Afgelopen jaar hadden we 63 digitale talenten aan boord die de uitdaging aan gingen om binnen 24 uur met een innovatieve oplossing te komen om de reiservaring van internationale treinreizigers te verbeteren. Hier kwam uiteindelijk één winnend idee uit. Het team ‘The Helter Skelter Buzzards’, die namens Freshheads mee deden aan Hackatrain, bedacht een applicatie die internationale treinreizigers helpt om Europa nog beter te ontdekken, bijvoorbeeld door interessante tussenstops en toeristische attracties aan te bieden. De jury was onder de indruk van de werkende demo, het gebruik van bestaande data, het business model en de usability van de interface.

Waarom is MaaS dit jaar het thema en welke spannende Nederlands-Duitse oplossing kan het opleveren?

De afgelopen twee jaar hebben we de deelnemers van Hackatrain, in samenwerking met de NS en ProRail, een innovatievraagstuk voorgelegd wat betrekking had op de spoorwegen. Het treinvervoer staat echter onder druk door de opkomst van een aantal nieuwe ontwikkelingen waarvan Mobility as a Service (MaaS) er één is. Wij vinden het belangrijk dat vervoerders goed nadenken over deze ontwikkelingen en hier tijdig op inspelen. Met die gedachte hebben wij het thema van Hackatrain dit jaar aangepast naar ‘MaaS’.

Het innovatieve vraagstuk is dit jaar bedacht door Arriva en ING en richt zich op de Nederlandse markt. Wel wordt er bij de beoordeling gelet op schaalbaarheid.

Afgelopen jaar vertelde Amal Whyte al waarom de Nederlanders graag naar Berlijn komen:

Combi tussen tech en kunst

Het doel is natuurlijk festival TOA, waarom is dit interessant voor jullie?

TOA is wat mij betreft één van de meest inspirerende tech festivals van Europa. Het heeft een artistieke en creatieve vibe en daarnaast zorgt de organisatie ieder jaar voor een goede mix tussen sprekers over innovatie en tech, gecombineerd met kunst en muziek. Voor onze groep is het ook zeer interessant wie je daar allemaal aantreft. Je kunt goede contacten opdoen bij grote Duitse bedrijven zoals BMW en Zalando en er staan veel startups.

In Amsterdam groeit ook een volwassen startup scene, wat trekt jullie nog altijd naar Berlijn?

Ik ben veel in Berlijn en doe daar altijd veel inspiratie op. Het is wat rauwer en er zijn minder ‘regeltjes’. Dat underground-gevoel, levert bij mij altijd veel creativiteit op. Wat betreft Amsterdam denk ik dat de stad een goede uitvalbasis voor startups is om in Europa te groeien. Nederland is natuurlijk relatief klein in vergelijking met andere landen, waardoor je – afhankelijk van je ambities – beperkt wordt in je groei. In een land als Duitsland zijn de mogelijkheden veel groter, ook al is zo’n stap direct ook veel lastiger. Je krijgt niet alleen te maken met de Duitse zakencultuur, maar er zijn ook sterke regionale verschillen.

En hoe kunnen jullie de Berlijners jaloers maken?

Amsterdam biedt nog altijd veel werkgelegenheid. Startups schieten als paddenstoelen uit de grond. Na een investeringsronde nemen zij vaak meteen een aantal mensen aan. Ook is het in Nederland gewoon goed geregeld. Uit onderzoek van KPMG blijkt dat wij de laagste zakelijke kosten voor startups hebben.

Blind dating met investeerders

Voor Tothem.co is Derk Marseille komende week moderator op TOA in Berlijn.

Deelnemers aan de Blind date (vlnr.) David Mozes, Seedrs. Ton van ’t Noordeinde, Keadyn. Tim Samsung Next, Lousia Gründer, GMPVC. Startup founder Mo Moubarak, MoBerries. Presentator Derk Marseille.


Artikel door:

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.