Podcast – Dit Nederlandse bedrijf in Berlijn bepaalt foodtrends voor over 20 jaar

Zou het niet fantastisch zijn wanneer je kunt voorspellen wat de foodtrends over 20 jaar zijn? Precies dat is de baan van oer-Berlijner Jörg Werner die al sinds de jaren negentig werkt voor het Nederlandse zaadveredelingsbedrijf Rijk Zwaan. In deze podcast neemt hij ons mee naar zijn testsupermarkt.

Bayer en Monsanto kent iedereen, zeker nu de Duitsers uit Leverkusen toestemming lijken te krijgen voor de overname van de Amerikanen. Bij het grote publiek is veel minder bekend dat Nederland een enorme speler is op de wereldmarkt van zaadveredeling en daarmee een groot deel van de foodtrends bepalen. Van de 10 bedrijven wereldwijd, komt de helft uit Nederland.

Vaak zijn het familiebedrijven zoals Rijk Zwaan uit De Lier, het grootste zaadveredelingsbedrijf uit Nederland. De Westlanders horen bij de vijf grootste groentezaadbedrijven ter wereld en had afgelopen jaar een marktaandeel van 8%. Anders dan Bayer en Monsanto houden de Nederlanders zich enkel bezig met zaadveredeling en niet met het ontwikkelen van bestrijdingsmiddelen.

Kantoor in Berlijn sinds de Wasserbombe-crisis

Het bedrijf veredelt ruim 25 soorten groenten, zoals sla, tomaat, komkommer, paprika en meloenen. “Grote kans dat je op de groenteafdeling van je supermarkt onze producten aantreft, ook al merk je dat niet. We telen de zaden en die worden wereldwijd verkocht aan de groentetelers”, zegt Jörg Werner.

Werner is manager van het Rijk Zwaan Retailcenter in Berlijn, hij werkt al sinds de jaren negentig voor de Nederlanders vanuit de inmiddels weer Duitse hoofdstad. Veel Nederlanders herinneren zich nog wel de Wasserbombe-crisis toen Duitsers geen Nederlandse tomaten meer wilden. “Rijk Zwaan begreep toen dat ze niet meer puur voor de tuinders moesten produceren, maar dat ze zich op de consument zelf moesten richten. Zo is het Retailcenter in Berlijn ontstaan.”

Foodtrends voorspellen voor 20 jaar

Inmiddels focust de afdeling Berlijn zich vooral op trendonderzoek. Omdat het teeltproces tot wel 20 jaar kan duren, moet het bedrijf voor zo’n lange periode inschatten hoe de eetgewoonten van de consumenten over de hele wereld zich ontwikkelen. “De globale trends kennen we, wij moeten dat zien te vertalen in concrete producten voor specifieke markten.”

Voor onderzoek hiernaar is de wetenschapswijk Adlershof in Oost-Berlijn uitermate geschikt, volgens Werner. “Door de universiteit wonen hier veel niet-Duitsers. Voor ons is het buitengewoon interessant om bijvoorbeeld Fransen, Aziaten mensen uit andere delen van de wereld testen te laten uitvoeren in onze testsupermarkt.”

De podcast met Jörg Werner is in het Duits:

Deel 2:

Deel 1:

Podcast

Luister naar andere podcasts van Duitslandnieuws.

Lees ook:

De Nederlandse journalist Annemieke Hendriks uit Berlijn presenteert deze week haar nieuwste boek ‘De tomaat en de bizarre wereld van vers voedsel’. Vijf jaar lang benaderde ze de rode groente vanuit alle hoeken om talloze mythes door te prikken. Door haar zoektocht kijkt ze nu met andere ogen naar Nederland en Duitsland.

Annemieke Hendriks en de bizarre wereld van de tomaat

Weet je dankzij dit artikel meer over Duitsland? Deel het met je collega's en vrienden:

Artikel door:
Derk Marseille

Derk Marseille (1980) legde samen met Bertus Bouwman en Roy van Veen het fundament voor Duitslandnieuws.nl. Sinds 2005 actief bij BNR Nieuwsradio is dit zijn eerste eigen onderneming. Derk doet de eindredactie, de podcast en werkt creatieve concepten uit in samenwerking met externe partijen. Daarnaast is Derk veelvuldig actief als dagvoorzitter en moderator op internationale events. In het Engels, Duits en uiteraard het Nederlands.