Ga naar inhoud

Waarom de traditionele Grüne Woche belangrijk blijft voor de Nederlandse landbouwsector

Frau Antje lacht vanaf morgen de Duitsers weer toe nu de Grüne Woche begint. Daarom is de Holland-marketing zo belangrijk voor de Nederlandse landbouwsector.

De Grüne Woche in Berlijn is weer begonnen en duurt tot 28 januari. Het tiendaagse event bestaat al sinds 1926, en Nederland geldt als één van de trouwste deelnemers op de landbouwbeurs. Als dank daarvoor hebben de Nederlanders steevast één van de meest prominente plekken in de beurs voor het Holland-paviljoen met maar liefst 1.500 m2.

De publieksbeurs trok in 2017 ruim 400.000 bezoekers, waarvan 90.000 vakbezoekers uit 66 verschillende landen. De bezoekers spendeerden gaven samen 48 miljoen euro uit.  Dat is 120 euro per persoon. Het thema van de Grüne Woche voor 2018 is ‘Meet your taste’, partnerland is Bulgarije.

‘Nederland moet herkenbaar zijn’

De ingrediënten lijken al decennia hetzelfde. De Duitse minister van Landbouw komt na de opening samen met de burgemeester van Berlijn een blokje kaas halen bij de Nederlanders die hen opwachten met kaasmeisje Frau Antje. Scenes die steevast de Duitse journaals en kranten halen.

Menig Nederlander uit de agrifood-sector heeft zich al eens afgevraagd of die aanpak achterhaald is. Toch is de conclusie elk jaar weer dat het bijdraagt aan het neerzetten van een goed imago in Duitsland. De branche wil zich presenteren als een betrouwbare handelspartner met duurzame, kwalitatieve en onderscheidende producten en diensten. “Nederland moet herkenbaar zijn en blijven voor de Duitse consument als leverancier van gezonde, verantwoorde, smaakvolle en veilige producten.”

De Nederlanders zijn dan ook een belangrijke leverancier in Duitsland van landbouwproducten als bloemen, groenten, vlees en zuivel. Duitsland geldt als belangrijkste handelspartner van Nederland: gemiddeld een kwart van de agrarische export gaat naar de oosterburen. Met in 2016 een exportwaarde van 85 miljard euro is Nederland de tweede grootste agrarische exporteur, na de Verenigde Staten. Van de totale agrarische export blijft ruim driekwart (77%) binnen Europa.

De Grüne Woche lokt jaarlijks ook een massaprotest uit van milieuactivisten. Duitse boeren organiseren inmiddels ook tegendemonstraties:

Elk jaar op de Grüne Woche

Duitslandnieuws sprak vorig jaar enkele ondernemers. Zij vertellen waarom ze de Grüne Woche nooit overslaan.

Ton Janssen van Tasty Tom – Hét contactmoment met onze klant

Ton Janssen is de man achter de trostomaat.

  • Naam: Ton Janssen – tomatenteler TastyTom uit Venlo
  • Hoeveelste Grüne Woche?: 21ste
  • Grüne Woche is geslaagd: als ik veel vragen en opmerkingen van klanten mee naar huis kan nemen
  • Daarom elk jaar weer: Mensen willen met me op de foto of een handtekening en zeggen: ‘Dat is de man die de tomaat weer smaak heeft gegeven’. Een mega-compliment.

“Vanaf maart liggen we weer in de Aldi meneer!’ Mensen missen ons, nadat we veel schade hebben opgelopen tijdens de hagelstorm afgelopen juni. Ik weet niet meer hoeveel mailtjes we hebben gehad. ‘Waar blijft onze tomaat?’ Onze tomaat! Dat is toch geweldig als klanten dat zo ervaren?

De Grüne Woche is voor mij hét contactmoment met de klant. Smaken ze goed, wat zijn de wensen? Ik heb heb hier geweldige gesprekken met mensen. We leveren normaal gesproken honderdduizenden kilo’s per week aan Aldi Nord. Ze zijn echt supertevreden over ons, een vertegenwoordiger vertelde dat er over ons minder klachten zijn dan over Coca Cola. En wat kan er nu helemaal misgaan met cola?

We willen niet zomaar tomaatjes uitdelen, maar staan hier bewust met hommels en tomatenzaadjes om meer te vertellen over hoe tomaten groeien. Er werd mij eerst afgeraden om onze zaadjes aan consumenten te verkopen, omdat we onszelf dan zouden wegconcurreren. Maar Duitsers telen graag zelf ook een tomaatje in eigen tuin, laat dat dan maar een TastyTom zijn.”

Henny Swinkels – Duitsers zijn dankbaar

Henny Swinkels (rechts) geniet van de Duitse consument.

  • Naam: Henny Swinkels, director corporate affairs VanDrie Group
  • Hoeveelste Grüne Woche?: zeker de 20ste
  • Grüne Woche is geslaagd: als we de duizend kilo vlees die we hebben meegenomen kwijt zijn
  • Daarom elk jaar weer: door hapjes uit te delen willen we iets terugdoen voor de Duitse consument die ons zo trouw zijn

“We zijn hier niet om omzet te draaien, we geven alleen maar kalfsvlees weg. We willen hier natuurlijk vooral laten zien wat we kunnen. We zijn een ketenproducent, beheren het hele proces van het kalf tot aan de verkoop. Ons product moet feilloos zijn.

Het mooie is dat Duitse consumenten positief kritisch zijn. Ze vragen heel gericht naar onze manier van werken, of we duurzaam zijn, of we oog hebben voor dierenwelzijn en volksgezondheid. Duitsers belonen je als ze je product waarderen. Daarom sta ik hier elk jaar weer met veel plezier.

Kijk eens hoeveel mensen daar met volle aandacht bij de kok staan. In andere landen merk je vaak dat mensen eerder komen om een hapje mee te pakken, hier heeft men echte interesse. Duitsers zijn dankbare mensen, daarom is het hier altijd genieten. Elk jaar weer.”

Laura van der Laan – Duitsers zijn benieuwd naar nieuwe kaassmaken

Laura van der Laan (tweede van links) met haar collega’s en de echte Frau Antje (rechts).

  • Naam: Laura van der Laan – Henri Willig Groep uit Katwoude
  • Hoeveelste Grüne Woche?: 8ste
  • Grüne Woche is geslaagd: als we alles verkocht hebben

“We verkopen normaal kaas aan de Zaanse Schans voor Henri Willigen. De Grüne Woche is voor ons de enige beurs. We zijn hier met z’n drieën in een bus naartoe gereden en staan er de volle 10 dagen. Het is hier altijd heel gezellig, al heb je op het laatst wel ‘stalpoten’ van al dat staan.

Iedereen denkt dat wij Frau Antje zijn, maar daar is er natuurlijk maar eentje van. Maar het is echt zo, elke Duitser kent Frau Antje.

Mensen kopen het liefste jonge kaas, al zijn ze tegenwoordig ook wel benieuwd naar de nieuwe smaken zoals de pestokaas.”

Lees ook:

Lees meer portretten van vorig jaar:

Mensen van de Grüne Woche

De Grüne Woche is de eerste Duitse agrarische beurs in een kleine reeks:

Drie belangrijke landbouwbeurzen: Grüne Woche, Fruit Logistica en Biofach


Artikel door:

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.