
Andreas Widmann liep al een tijdje met het idee rond: zijn vader is directielid bij een groot logistiek bedrijf. Samen vroegen ze zich af waarom reclame op vrachtwagens zo statisch is. “Omdat je het niet snel kunt aanpassen, rijd je in een ander land met de verkeerde taal rond.”
Vader en zoon dachten natuurlijk direct aan een digitaal display op de opleggers. “Maar toen werd snel duidelijk dat zoiets niet zo makkelijk om te zetten is, want het juiste formaat en techniek voor goede displays bestond nog niet.”
Reclame aanpassen per locatie
Inmiddels heeft Widmann met zijn startup RoadAds een eerste prototype afgeleverd. “Na ons onderzoek bleken de displays die ook gebruikt worden voor e-books het beste te werken.” De schermen zijn 64 inch groot, vergelijkbaar met een breedbeeld-tv. “Daarmee kunnen we de reclame laten veranderen, afhankelijk op welke plek je bent. Via GPS en mobiel internet weet het systeem waar je bent, en kan het zich automatisch aanpassen.”
De uitleg van Andreas Widmann:
De displays zijn aangesloten op een online platform. “Zo kan de adverteerder inloggen en zelf – onafhankelijk van het logistieke bedrijf – zijn boodschap aanpassen. Je kunt ook live data bekijken, zodat je het kunt aanpassen aan het weer, of de verkeerssituatie. Zo wordt het net zo simpel als het plaatsen van een banner op een website.”
Daimler doet mee
De startup uit Mannheim heeft inmiddels twee reclamebureaus aan boord. “Jost von Brandis en Contrast Media ondersteunen ons in de pilotfase. Ook Mercedes Trucks doet mee.”