Hoe digitale platforms bestaande structuren omver werpen

Zalando is allang niet enkel meer de online verkoper van mode en schoenen, maar ziet zichzelf als een digitaal platform. Tijdens de conferentie Vizions 2017 in Berlijn wordt duidelijk dat die ontwikkeling veel breder impact heeft.

Zo vaak organiseert het Berlijnse webwarenhuis Zalando geen grote conferentie. Vandaag draait bij Vizions 2017 alles om de toekomst van digitale platforms. Dat is de infrastructuur van de toekomst, zegt co-ceo Rubin Ritter.

Digitale platforms

Derk Marseille host vandaag een van de vele panels op de conferentie. Hij vertelt waar digitale platforms een rol kunnen spelen:

Mens blijft lokaal

Ruurd van der Weide – founder Fingerspitzengefühl

Ik onderschrijf de stelling van Rubin Ritter wel dat digitale platforms een wezenlijk onderdeel zijn van de infrastructuur in de 21ste eeuw. Lokale grenzen worden minder belangrijk in de digitalisering. Daarom heeft krampachtig vasthouden aan die grenzen ook weinig zin. Maar terwijl de digitale platforms globaliseren, blijft de mens wel lokaal georiënteerd. De uitdaging voor de komende 10 jaar is dus vooral hoe je die platforms persoonlijk relevant kunt maken voor verschillende mensen.

Wij zijn platform geworden

Joris van Winsen – directeur Labfolder

Ja, dat is duidelijk de ontwikkeling. Bij Labfolder digitaliseren we het labboek, het verslag van alle belangrijke gebeurtenissen die plaatsvinden tijdens het doen van wetenschappelijk onderzoek. Hier rond Berlijn werken we voor een netwerk van kleine bedrijfjes die dankzij onze software samen meer kunnen dan een grote farmaceut. Vroeger zag je een product van begin tot eind ontwikkeld worden binnen één bedrijf, nu zie je veel meer samenwerking. En daarvoor heb je platforms nodig.

Meer impressies van de conferentie

Weet je dankzij dit artikel meer over Duitsland? Deel het met je collega's en vrienden:

Artikel door:
Duitslandnieuws logo

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.