Ga naar inhoud

Grafiek: Duitsers kochten in 2014 bijna een half miljoen e-bikes

In Duitsland zijn in 2014 480.000 e-bikes verkocht, blijkt uit cijfers van de brancheorganisatie van de Duitse fietsindustrie. Daarmee is Duitsland de belangrijkste afzetmarkt voor fietsen met elektronische aandrijving in Europa geworden. Van elke twee fietsen vond er één zijn weg naar Duitsland. Andere grote markten zijn Nederland en België.

Fietsen met elektronische ondersteuning worden steeds populairder. Zeker ook omdat het ouderen en mensen die minder fit zijn de mogelijkheid biedt om langere afstanden per fiets af te leggen. De afgelopen jaren is in Duitsland een ware e-bikerevolutie losgebarsten. In 2014 werden er 480.000 verkocht, dat is een groei van 17% [PDF] ten opzichte van 2013. Brancheorganisatie ZIV verwacht gemiddeld een groei van 15% per jaar.

Gek op e-bikes

En die revolutie is – hoe kan het ook anders – via de Waddeneilanden aangezwengeld door Nederlanders. Op hun beurt houden Nederlanders weer van Duitse e-bikes. Om het nog ingewikkelder te maken; de grootste fietsenfabriek van Duitsland is in handen van de Nederlandse auto-importeur Pon.

e-bikes Duitsland

Bijna de helft van alle e-bikes in Europa (45%) was in 2013 bestemd voor de Duitse markt (zie grafiek). Daaruit valt ook af te lezen dat wanneer alle soorten fietsen bij elkaar worden opgeteld het Duitse aandeel ineens nog maar 20% inneemt. Ook in Nederland en België worden e-bikes goed verkocht.

Groot-Brittannië vormt dan misschien een grote fietsmarkt, maar e-bikes worden er nauwelijks verkocht.

Duitslandnieuws over fietsen

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland
Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.