Ga naar inhoud

Topman Rolf Habben Jansen belooft betere tijden voor Hapag-Lloyd

Na de enorme verliezen afgelopen jaar belooft de nieuwe Hapag-Lloyd-topman Rolf Habben Jansen al dit jaar het tij te keren. De Nederlander valt op in Hamburg. Anders dan zijn ietwat koele voorgangers stelt hij zich voor met 'Rolf', en draait hij niet om de hete brij heen. Habben Jansen moet de grootste containerrederij van Duitsland laten aanhaken bij de machtige concurrentie.

Het valt Die Welt meteen op hoe Nederlands de stijl is van Hapag-Lloyd-topman Rolf Habben Jansen. Op bijeenkomsten spreekt hij zijn toehoorders aan met het informele ‘jullie’. De hoogste baas stelt zich voor met ‘Rolf’ en spreekt in de ‘jij-vorm’. Volgens de krant is de in Spijkenisse geboren manager eentje die zijn handen uit de mouwen steekt. Iemand die niet om de hete brij heen draait.

De normaalste zaak van de wereld voor Nederlanders misschien, maar in Duitsland is het even wennen aan de man die sinds afgelopen zomer aan het roer staat van het noodlijdende Hapag-Lloyd AG, de grootste rederij van Duitsland.

Geen gouden manchetknopen

Bij de ingang van het hoofdkantoor in Hamburg prijkt het motto ‘Unser Feld ist die Welt‘ (ons speelveld is de wereld). Een wereld van gouden manchetknopen en keurige jasjes. Hier zijn de omgangsvormen enigszins koel met een spoortje van arrogantie. In die omgeving valt de informele aanpak van Habben Jansen zeer op, schrijft Die Welt.

In Hamburg valt Habben Jansen op door zijn Nederlandse manier van leidinggeven. 

Maar misschien was dat wel juist de bedoeling van de grootaandeelhouders. Want het trotse containerbedrijf zit flink in de problemen en loopt mijlenver achter bij concurrenten als Maersk. Daar moet deze onconventionele Nederlander iets aan veranderen.

Dramatische verliezen

Maar zijn uitgangspositie is dramatisch slecht. Het concern leed vorig jaar een verlies van 604 miljoen euro. Daarbij inbegrepen zitten ook de afschrijvingen op verouderde schepen en de kosten van de fusie met het Chileense CSAV. De bedrijfsinskomsten (EBIT) kwamen vorig jaar in de min uit op 112 miljoen euro. Een jaar ervoor was het nog een plus van 67 miljoen euro.

Bij de presentie van de jaarcijfers eind vorige week sprak Habben Jansen van een ‘zeer teleurstellend resultaat’. En dat ondanks het feit dat de omzet met 4% groeide naar 6,8 miljard euro. Het aantal vervoerde containers steeg zelfs met bijna 8%.

Jarenlang leunde Hapag-Lloyd op de goede naam die het had opgebouwd als containervervoerder. Hierdoor misten de Hamburgers de aansluiting met de trend dat schepen steeds groter worden, waarmee de kosten lager kunnen blijven.

Tij keren

Dat moet snel veranderen, belooft de nieuwe topman uit Nederland. Hij voorspelt een ‘duidelijk positievere balans’ voor 2015. Een jaar later moet het concern weer in de zwarte cijfers zitten. Na de fusie met CSAV is Hapag-Lloyd de vierde grootste zeecontainervervoerder ter wereld geworden met een grote focus op de lijn Europa naar Zuid-Amerika.

Hapag-Lloyd investeert in grotere schepen om meer te kunnen vervoeren.

Het management verwacht dankzij de fusie dit jaar 200 miljoen euro te kunnen besparen, volgend jaar moet dat 300 miljoen euro worden. Tegelijk worden oudere schepen ingeruild voor grotere nieuwe schepen, een investering van een half miljard euro. Ook willen de Hamburgers zich weer nadrukkelijker mengen in het transport naar Azië.

Beursgang

Wanneer die maatregelen blijken te werken en Hapag-Lloyd over meerdere kwartalen winst draait, wil Habben Jansen zich wagen aan de volgende stap: een beursgang. Dat zou eind dit jaar al moeten gebeuren, maar de topman wil nog niet kwijt of hij die datum denkt te halen.

Duitslandnieuws over Hapag-Lloyd

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in
voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.