Ga naar inhoud

ING: 44% export van Nederlandse automotive gaat naar Duitsland

Bijna de helft van de export van de Nederlandse automotivesector heeft als bestemming Duitsland. Dat blijkt uit het meest recente rapport van ING. Sowieso is het merendeel (88%) van de Nederlandse toeleveranciers voor de auto-industrie bestemd voor het buitenland. De sterkere Duitse auto-industrie is bovendien een belangrijke factor voor de groei van de toeleveranciers in Nederland.

Het gaat goed met de Nederlandse automotivesector, meldt ING in een rapport. Volgens het Economisch Bureau van de bank komt dit vooral door de sterker wordende auto-industrie in Duitsland. Maar liefst 44% van de export is bestemd voor de oosterburen, waar grote klanten zitten als Volkswagen, BMW en Daimler.

Bij een aantal deelsectoren binnen de automotive is het aandeel nog groter. Zo gaat bij de chemie 60% naar de Duitse markt.

Recordjaar

Het jaar 2014 gaat in de boeken als recordjaar voor de sector. De branche haalde een omvang van 9,2 miljard euro, waarvan 3,6 miljard euro een directe relatie had met Duitsland.

ING-Automotive1
Bron: ING

Positie in Duitsland verbeterd

ING over Duitsland:

Ten opzichte van vijf jaar geleden heeft de Nederlandse toeleversector haar positie in Duitsland heel licht verbeterd. Het aandeel in de import van de Duitse automotive industrie is circa 4%. Veel West-Europese landen hebben aandeel verloren aan Oost-Europa. In dat licht kenmerkt de marginale verbetering van het Nederlands aandeel de waardevolle rol die de Nederlandse toeleverindustrie richting Duitsland speelt.

ING Rapport

Bekijk het ING-rapport:

Duitslandnieuws over de auto-industrie

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.