Ga naar inhoud

Roland Berger wil via Rocket Internet Duitse concerns digitaliseren

Het ooit zo prestigieuze adviesbureau Roland Berger uit München wil weer aantrekkelijk worden voor grote bedrijven door een pact te sluiten met Rocket Internet. Via de Berlijnse internetreus moeten de Duitse concerns het digitale tijdperk worden ingeloodst. Samen beginnen ze een 'superincubator' volgens het Rocket-concept, maar dan gericht op digitale verdienmodellen voor grote bedrijven.

Een paar maanden na de beursgang werkt Rocket Internet naar de volgende grote stap: een joint venture sluiten met het internationale adviesbureau Roland Berger. Dat bevestigt Rocket op navraag van Handelsblatt. Roland Berger hoopt op die manier samen met grote klanten in de portefeuille aan te haken bij het digitale tijdperk.

Superincubator

De nieuwe bestuursvoorzitter van het noodlijdende adviesbureau Charles-Edouard Bouée zei eerder in Manager Magazin dat zijn bedrijf samen met de Berlijnse internetreus een ‘superincubator’ voor grote bedrijven gaat oprichten. Beide bedrijven nemen een belang van 50% in de joint venture.

Oliver Samwer werkt na de beursgang aan zijn volgende grote project.

Het doel is ‘een bedrijf met een digitaal verdienmodel voor andere bedrijven’ te produceren. Precies zoals Rocket Internet dat nu doet met kleine startups. De vraag in hoeverre Rocket daarmee concurrenten voor zichzelf schept, willen de Samwer-broers Marc, Oliver en Alexander tot nog toe niet beantwoorden. De superincubator moet in de komende zes maanden de deuren openen.

Roland Berger wil samenwerken

Het loopt al een tijdje niet lekker bij Roland Berger. Er wordt al jaren onderzocht of het bedrijf kan worden overgenomen. Maar dat mislukt steeds zoals in 2010 na gesprekken met Deloitte. Nu wil het adviesbureau onder leiding van de nieuwe Franse ceo zich meer richten op een eigen reorganisatie en allianties met andere bedrijven.

Roland Berger zelf zit al in de raad van toezicht van Rocket Internet.

Het pact met Rocket Internet is de eerste stap voor het bureau dat sinds 2002 ook een kantoor in Amsterdam heeft. Bouée filosofeert over nog een paar dozijn samenwerkingsverbanden. Oprichter Roland Berger (1937) zit inmiddels zelf in de raad van toezicht bij Rocket Internet. Het contact tussen beide bedrijven kwam volgens Manager Magazin tot stand via een gemeenschappelijke kennis uit Harvard-kringen.

Rotterdamse startup naar Berlijn

Tegelijk gaat Rocket Internet door met het inlijven van kleine bedrijven. Zo komt Nestpick, een startup van de Duitse Erasmus-student Fabian Dudek (22 jaar) uit Rotterdam naar Berlijn. Van daaruit moet hij met een team van 50 man zijn ‘Airbnb voor huurders’ uitrollen over heel Europa, schrijft Z24

Half november werd hij gebeld door Rocket Internet, het Duitse internetbedrijf dat eerder dit jaar naar de beurs ging. Een paar dagen later zat Dudek in Berlijn, vertelt hij tegenover Sprout. Daar ontmoette hij ook Olivier Samwer, die peilde of Dudek geschikt zou zijn voor een ‘billion dollar company’. Het antwoord was bevestigend, blijkbaar. Want sinds begin december is Rocket Internet de grootste investeerder in het bedrijf.

Razendsnel uitbreiden naar andere landen

Dudek is nog steeds mede-eigenaar en inmiddels verhuisd naar Berlijn. Details over percentages en overnamesom zijn niet bekend gemaakt. Zijn team is direct uitgebreid naar 50 man. En dinsdag ging Nestpick live in 14 steden in Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Italië.

Die verbijsterende snelheid van handelen is het handelsmerk van de Samwer-broers. Ze willen in Europa altijd in een mum van tijd groot worden zodat ze eventuele Amerikaanse partijen vóór zijn.

Duitslandnieuws over start-ups

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.