Ga naar inhoud

Hoe Deutsche Bahn extra omzet maakt met het repareren van smartphones

Deutsche Bahn is het grootste logistieke bedrijf van Duitsland - maar doet inmiddels veel meer dan met treinen rijden. De spoorwegen vinden andere manieren om geld te verdienen. De medewerker van de toekomst blaast niet per se op een fluitje, maar repareert een smartphone in bijvoorbeeld Rotterdam, of beheert een magazijn met reserveonderdelen.

Niet alle werknemers van de Deutsche Bahn (DB) zijn machinist of conducteur. Natuurlijk niet, maar wie wist dat medewerkers van de spoorwegen tegenwoordig ook magazijnen beheren met reserveonderdelen voor windmolens in heel Europa? Dat ze matten voor auto’s stansen en smartphones en tablets voor wereldberoemde merken repareren? De chef van logisitiekdochter DB Schenker Thomas Lieb vertelt in Capital waarom dit volgens hem logisch is.

Bespaart tijd en geld

Veel van deze ‘supplychain-oplossingen’ worden aangeboden in Rotterdam. “Als dochterbedrijf DB Schenker vervoeren we toch al veel apparaten voor de Duitse industrie”, zegt Lieb. “We hebben het al in handen. Dan is het maar een kleine moeite om onze klanten daar wat extraatjes te bieden. Dat bespaart tijd, kosten en verkeersbewegingen. Voor ons is dat een aantrekkelijk businessmodel dat sterk groeit.”

Klanten van Deutsche Bahn zijn enthousiast over de nieuwe service, maar willen het liefst onbekend blijven. “Als we een spiegel voor Volkswagen of Daimler monteren, is daar weinig geheimzinnigs aan. Maar in de hightech-industrie speelt dat wel een rol. Ze zijn bang dat nieuwe snufjes uitlekken.”

Een oplegger van DB Schenker in een Finse haven.

De DB Schenker is in het gat gesprongen omdat de winstmarges bij de traditionele logistiek niet overhouden. DB heeft hoge kosten aan het onderhouden van magazijnen, veiligheidsmaatregelen en dan nog de transport zelf. Maar daar heeft de concurrentie ook last van, vertelt Lieb. “Met de technische support die we nu leveren kunnen we iets extra’s bijverdienen.”

Waanzinnige hoeveelheden

De logistiek is inmiddels uitgegroeid tot de derde grootste branche van Duitsland. Volgens het DB-bestuurslid komt dat doordat Duitsland veel exporteert en daardoor gedwongen is ook goed te zijn in transport. Maar hoe kan het dan dat het zo lastig is om winst te maken in deze sector?

Thomas Lieb schetst het aan de hand van de Deutsche Bahn zelf. “We verschepen jaarlijks 2 miljoen containers over de wereldzeeën, vliegen 1,2 miljoen ton per jaar aan goederen over de hele wereld en leveren 95 miljoen transporten met vrachtwagens af. Dat zijn waanzinnige hoeveelheden die ook nog eens foutloos en snel afgeleverd moeten worden. Dan heb je een goed uitgedacht systeem nodig.”

Kan nog beter

Een aantal jaar geleden kocht Deutsche Bahn Schenker terug als dochterbedrijf. De geruchten dat het moederbedrijf weer van de dochter afwil omdat de winsten niet hoog genoeg zouden zijn, blijven hardnekkig. Zo’n vaart zal het niet lopen, aldus Lieb. “Met 20 miljard euro omzet, vormen we ongeveer de helft van de omzet binnen DB. En ik denk dat het nog beter kan.”

Duitslandnieuws over transport

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.