Silicon Valley-miljardair Peter Thiel: in Duitsland heerst angst voor succes

Concurrentie, daar houden alleen verliezers zich mee bezig. Op bezoek in zijn Heimat provoceerde de Duitse Silicon Valley-miljardair Peter Thiel zijn publiek in Hamburg. Volgens hem zou Facebook nooit succes hebben gehad, als het door Duitse managers werd geleid. "Faalangst is niet het probleem in Duitsland. Hier heerst de angst voor succes."

De Duitse internetmiljardair Peter Thiel betrad afgelopen weekend een wereld die ogenschijnlijk ver af staat van zijn natuurlijke habitat: Silicon Valley. In Hamburg hield hij een voordracht aan de Bucerius Law School. Wie daar afstudeert weet zich verzekerd van een goed betaalde baan bij een gerenommeerd advocatenkantoor.

Thiel bewandelde een vergelijkbare weg, maar dan in de VS. Hij studeerde rechten in Stanford, maakte carrière in Manhattan. “Een concurrentiesysteem waar allen die buiten staan naar binnen willen, en alleen die er in zitten willen er weer uit.” Thiel heeft zijn weg naar buiten gevonden. Van junioradvocaat ontwikkelde hij zich tot een legendarische investeerder in Silicon Valley. Zeker in Duitsland is hij berucht om zijn prikkelende uitspraken.

Concurrentie is slecht

Thiels stokpaardje is: ‘concurrentie is slecht’. Daar gaat zijn nieuwe boek ‘Zero to One’ ook over. Echte vooruitgang begint niet daar waar mensen met elkaar moeten vechten, maar daar waar mensen de concurrentie ontlopen. Waar ze de moed hebben om met eigen ideeën te komen die niet eenvoudig te kopiëren zijn. Opboksen tegen sterke concurrenten geldt ten onrechte als een pluspunt, aldus Thiel. “Maar in werkelijkheid is concurrentie iets voor verliezers. Wie concurrenten wil, kan het beste een restaurant beginnen. Dan krijg je er genoeg.”

De Duitse investeerder Peter Thiel is kritisch op zijn vaderland: er heerst angst voor succes.

Makkelijk gezegd, wanneer je mede-oprichter van betaalsysteem PayPal bent, de eerste externe investeerder was bij Facebook en op dit moment een fors aandeel hebt bij AirBnB. Bij hem ontbrak het nooit aan het goede idee op het juiste moment. Kan het niet zijn dat Peter Thiel domweg geluk heeft gehad?

Geen toeval

Het brengt Thiel op de tweede provocerende stelling in Hamburg. “Toeval is een atheïstische term voor ‘God’. Men noemt het ’toeval’, wanneer men geen zin heeft om over de echte oorzaak van iets na te denken”, zo noteerde Der Spiegel. En daarom is volgens hem het succes van Facebook geen toeval, maar het resultaat van de durf om in een groot idee te geloven.

“In 2006 riep Facebook-oprichter Mark Zuckerberg de raad van bestuur samen”, vertelt Thiel. “Het zou enkel om een formaliteit gaan. Yahoo wilde het bedrijf voor een miljard dollar kopen. Zo’n aanbod moet je natuurlijk afwijzen.” Facebook had destijds een omzet van 30 miljoen euro en maakte geen winst. Om die reden vonden de andere bestuursleden waaronder Thiel het aanbod helemaal geen hamerstuk. Maar Zuckerberg overtuigde hen dat Facebook wezenlijk meer waarde had dan een miljard dollar. De rest is geschiedenis.

‘In Duitsland heerst angst voor succes’

Thiel was een jaar oud toen hij met zijn ouders van Duitsland naar de VS verhuisde. Hij spreekt goed Duits, zij het met een licht Amerikaans accent. Maar hij maakt er geen geheim van dat zijn oude vaderland hem vreemd geworden is. Het gaat er volgens hem in Duitsland ‘pessimistisch en gemoedelijk’ aan toe.

In de Duitse start-upscene heerst volgens Thiel een ‘sociaal-democratisch denken’: men moet veel bedrijven oprichten, maar die moeten vooral niet te groot worden. “Velen hebben het over de angst om te falen. Maar in Duitsland heerst eerder de angst om succes te hebben. Waren we Duits geweest, dan hadden we Facebook in 2006 aan Yahoo verkocht.”

Duitslandnieuws over start-ups

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Weet je dankzij dit artikel meer over Duitsland? Deel het met je collega's en vrienden:

Artikel door:
Duitslandnieuws logo

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.