Ga naar inhoud

Vaude-topvrouw Antje von Dewitz worstelt met haar groene strategie

Milieuvriendelijke outdoorkleding, het ontlokt nog geen run van klanten op de winkels. Met haar familiebedrijf Vaude uit Baden-Württemberg probeert Antje von Dewitz daar verandering in te brengen. Het is volgens haar de enige manier waarop ze zich kunnen onderscheiden van de machtige concurrentie. "We willen de groenste fabrikant van Europa zijn."

Bij Vaude waait een frisse wind nu dochter Antje de scepter zwaait. Zo zorgde ze voor een waar kinderhuis met klimwand, glijbaan en ballenbad. Het is niet enkel gebouwd voor de kinderen van haar medewerkers, Von Dewitz maakt er zelf voor haar kinderen gebruik ook van.

Gezinsvriendelijk

Want zo vanzelfsprekend is het niet dat een traditioneel Mittelstand-bedrijf uit Baden-Württemberg over dergelijke faciliteiten beschikt. Toen Antje aan de slag ging bij het bedrijf van haar vader werd ze bijna tegelijkertijd zwanger. Nu wint Vaude prijzen voor de ‘gezinsvriendelijke bedrijfscultuur’. Het prikbord in haar kantoor hangt vol met geboortekaartjes van kinderen van haar medewerkers.

Het stond niet meteen vast dat dochter Antje het bedrijf zou overnemen van haar vader Albrecht. Net als haar twee zussen toonde ze eerst weinig belangstelling. Na haar culturele studie begint ze toch bij haar vader in het bedrijf. Ze wil er rugzakken ontwikkelen. Op haar eerste werkdag komt ze er achter dat ze zwanger is. Inmiddels heeft ze nog drie kinderen gekregen, tegelijkertijd is ze via de positie van marketingmanager in 2009 op de directiestoel beland.

Antje von Dewitz gaat met haar groene koers niet de makkelijkste weg. Foto: Vaude PR
Antje von Dewitz gaat met haar groene koers niet de makkelijkste weg. Foto: Vaude PR

Vaude spreek je uit als Vau-Dé, als afkorting van de naam Von Dewitz. Het bedrijf ligt in de heuvels aan de rand van de Allgäu tegen de Zwitserse grens aan. Hier begon vader Von Dewitz in 1974 met het maken van rugzakken en tenten in een boerderij. Als de hop geëest moest worden, dan ging al het materiaal aan de kant.

Groener, zuiniger

Aan de overkant ligt de fabriek die op dit moment flink verbouwd wordt. Er werken meer dan 400 mensen. Het bedrijf barst uit zijn voegen en moet dus uitbreiden. Daarmee vervallen de parkeerplaatsen. Geen punt, zegt Antje von Dewitz tegen Die Zeit. “Ik heb sowieso niets met auto’s.”

Antje wil haar bedrijf positioneren als de meest milieuvriendelijke fabrikant voor wandelschoenen, rugzakken en tenten. “Wij willen de groenste van Europa worden.” Een hele opgave, want veel materialen die bijvoorbeeld waterdicht moeten zijn, gelden niet bepaald als erg milieuvriendelijk. Vaude maakt inmiddels al jassen en tassen van gerecyclede petflessen.

Maar ook de logistiek en de wasprocedure van de tassen en tenten moet zuiniger en duurzamer. Ook wil het bedrijf geen goedkope milieuonvriendelijke kunststoffen meer gebruiken. Veel wordt nu gemaakt van het duurdere maar recyclebare polyurethaan.

Kostprijs driemaal zo hoog

De duurzame koers is een weg die al door haar vader is ingezet. Zijn dochter zet die strategie fanatiek voort. “Het is voor ons de enige manier om ons te onderscheiden van een veel groter bedrijf als Jack Wolfskin, dat een aantal grote investeerders achter zich heeft staan.

De fabriek van Vaude in de Zuid-Duitse Allgäu. Foto: Vaude
De fabriek van Vaude in de Zuid-Duitse Allgäu. Foto: Vaude

Toch volgt er niet automatisch succes op het bewandelen van de groene weg. “Dat we nu met polyurethaan werken, maakt de kostprijs driemaal zo duur”, vertelt Von Dewitz. En de klanten belonen Vaude daar nog niet afdoende voor, zegt Andreas Bartmann ook in Die Zeit. Hij is directeur van Globetrotter, de grootste winkel in outdoorspullen in Europa. “Vaude kiest bepaald niet de makkelijkste weg.”

Geloofwaardigheid

Bartmann heeft veel respect voor de 41-jarige Von Dewitz, hij deed hiervoor ook al zaken met haar vader. “Het is lastig om als mkb’er overeind te blijven tussen de concurrentie. Ze beloven een duurzaam bedrijf te zijn, dus Vaude kan het niet maken om hun producten ook te verkopen via Amazon of Zalando. Dan verliezen ze hun geloofwaardigheid.”

Maar Vaude doet wel zaken met Amazon. “We hebben het bekeken, en ze betalen daar nu een minimum uurloon van 10 euro. Dat vind ik niet sociaal verwerpelijk”, aldus Von Dewitz. Haar bedrijf kan het zich niet veroorloven om de webreuzen links te laten liggen. “We kijken wel degelijk naar met wie we werken. Zo doen we geen zaken meer met transporteur GLS toen bekend werd hoe ze met hun personeel omgaan.”

Duitslandnieuws over Duitse ondernemers

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.