Ga naar inhoud

Waarom Duitse e-commercegigant 10% aandelen voor spotprijs wegdoet

De Samwer-broers uit Berlijn geven niet zomaar iets weg. Of het moet de gratis muesli en drinken voor de eigen medewerkers zijn. Nu mag het Filipijnse telecomconcern PLDT bij de e-commerce durfkapitalist en start-up incubator Rocket Internet instappen en moet voor 10% slechts 333 miljoen euro betalen. Een koopje, maar ook een strategische investering.

Terwijl overal de geruchten gonzen over een mogelijke beursgang van Rocket Internet, toveren de Samwer-broers weer een nieuwe verrassing uit de hoge hoed. Het Filipijnse telecomconcern PLDT stapt in bij het vlaggenschip van de Duitse start-up scene.  Voor 10% van de aandelen legt het bedrijf slechts 333 miljoen euro op tafel bij Oliver Samwer. Daarmee komt de waarde van Rocket Internet op 3,33 miljard euro te liggen.

De broers Oliver (links) en Marc Samwer (rechts) flankeren hier autoverhuurder Konstantin Sixt.

Dat bedrag lijkt aan de lage kant. Bij berichten over een mogelijke beursgang waarderen experts de e-commerce durfkapitalist steeds ergens tussen de 4 en 5 miljard euro. De Samwer-broers verwachten wel iets van het Zuid-Oost Aziatische bedrijf, want zo snel nemen ze geen geldschieters op in hun kring. En al helemaal niet met zoveel korting.

Strategische investering

“Je moet deze stap vooral zien als een strategische investering”, schrijft Alexander Hüsing, start-upexpert en chef van Deutsche-Startups in een commentaar. PLDT is een wereldspeler als het gaat om mobiel betalen. Afgelopen jaar is voor 4,3 miljard euro aan betalingen via PLDT-systemen gedaan. Het bedrijf werkt samen met Mastercard, Visa en Citibank. “En dat is interessant voor Rocket Internet, omdat ‘FinTech’ hiermee een belangrijke pilaar voor de incubator geworden is.”

“De strategische investering waardeert Rocket Internet op 3,3 miljard euro”, stelt de Zweedse investeerder Kinnevik die nu nog 21,5% van Rocket in handen heeft. De Samwer-broers bezitten nu nog 59% van Rocket, voorheen was dat 66%.

Bodem voor beursgang

Daarmee geven de broers aandelen af, halen een nieuwe aandeelhouder in huis die ook mee praten wil. En bovendien zien ze af van enkele miljoenen euro’s die ze met een beursgang hadden kunnen verzilveren. “Dit nemen ze op de koop toe, omdat ze willen profiteren van de kennis die PLDT meebrengt, om dit te integreren in hun eigen ondernemingen. Tegelijk is er ook een minimale waardering in beton gegoten.”

Waar Forbes denkt dat een beursgang niet meer nodig is, vermoeden andere experts dat het juist een opstap is voor een extra succesvolle ‘IPO’. De Wall Street Journal schrijft dat er al maanden over een beursgang wordt gespeculeerd. “Doordat de Filipijnen nu bij Rocket instappen kan de marktwaarde van de onderneming flink stijgen.” Ook andere experts noemen het een ‘bottom line’.

Rocket Internet

Rocket Internet kopieert succesvolle verdienmodellen op internet en brengt ze in andere landen op de markt. Sinds 1999 zijn er al meer dan 100 bedrijven uit voortgekomen, die actief zijn in 105 landen. Bij Rocket werken meer dan 20.000 mensen die samen zo’n 700 miljoen euro per jaar omzetten. Achter Rocket zitten de broers Oliver, Marc en Alexander Samwer. Ze horen tot de meest prominente internetondernemers van Duitsland.

Oliver Samwer (links) is één van de meest prominente internetondernemers van Duitsland.

Hun carrière begon eind jaren ’90 toen ze de Duitse marktplaats Alando oprichtten en later voor 50 miljoen dollar aan Ebay verkochten. Oliver had later spijt van de verkoop. Hij dacht dat ze op een later moment veel meer geld hadden kunnen binnenhalen. Met ringtone-aanbieder Jamba herhaalden ze dat kunstje. Sinds 2008 steken ze via Rocket geld in de online kledingwinkel Zalando. Ook voor dat bedrijf overwegen ze een beursgang.

Duitslandnieuws over e-commerce

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.