Ga naar inhoud

Deutsche Bahn-concurrent HKX stopt met intercityverbinding

De private spoorwegonderneming Hamburg-Köln Express (HKX) stopt met intercitytreinen rijden. Het is de concurrent van Deutsche Bahn niet gelukt om zwarte cijfers te schrijven, schrijft OV Magazine. De uitdager van de Duitse Spoorwegen ging ten onder aan de onverwacht hoge onderhoudskosten. HKX zal zich voortaan gaan focussen op stoptreinen.

Spoorwegbedrijf HKX werd in 2009 opgericht en was bedoeld om op prijs te concurreren met Deutsche Bahn. Sinds 2012 reed HKX drie slagen per dag tussen Hamburg en Keulen, schrijft OV Magazine.

Langeafstandsbussen

De onverwacht hoge onderhoudskosten lagen echter als een molensteen om de nek van HKX. De toenemende concurrentie van de langeafstandsbussen en vliegverkeer deed de rest. Eergisteren kondigde topvrouw Eva Kreienkamp haar vertrek aan. HKX zal zich voortaan gaan focussen op stoptreinen.

Tussen Hamburg en Keulen rijden straks geen intercitytreinen meer van HKX.

Ook Deutsche Bahn heeft last van de concurrentie van de langeafstandsbussen. 44% van de buspassagiers is een ex-treinklant die vanwege de gunstiger prijzen de bus nu verkiest, aldus DB-topman Homburg, die toegeeft de langeafstandsbus danig te hebben onderschat. DB wil daarom meer inzetten op de bus, zoals de recent geopende lijn Düsseldorf-Eindhoven-Antwerpen, maar een kernactiviteit zal het nooit worden.

Zelfmoord

In plaats van op prijs te concurreren – wat volgens Homburg ‘zelfmoord uit angst voor de dood’ zou zijn – wil DB nu tickets gaan aanbieden via andere kanalen, zoals supermarkten en klanten meer gaan wijzen op goedkopere, maar langzamere verbindingen.

Duitslandnieuws over openbaar vervoer

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.