
Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »
Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief
Brief door de bus en weer door naar het volgende adres. Postbodes hebben meestal haast. Maar voor een aantal van hen kan een kletspraatje aan de deur binnenkort tot de beroepstaken gaan horen, omdat ze in opdracht van hun baas moeten letten op het welbevinden van hun klant. ‘PostPersönlich’, heet de nieuwe service waarmee de Deutsche Post vanaf juli in het Ruhrgebied gaat proefdraaien.
Vertrouwen in de postbode
De doelgroep bestaat uit alleenwonende ouderen en gehandicapte mensen, bij wie de postbodes op hun dagelijkse ronde aanbellen en navragen hoe het gaat. Natuurlijk ook op dagen dat er geen post voor deze mensen is. Wanneer nodig schakelt de briefbesteller hulp in, die zich daarna om de mensen bekommert. “De post en zijn bezorger genieten bij velen een groot vertrouwen”, zegt Achim Dünnwald van DP tegen FAZ.
De chef van de brievenafdeling van Deutsche Post waagt zich noch niet aan voorspellingen over hoe de – niet erg goedkope – service zal landen. Zo’n 40 euro per maand vraagt de post van klanten of hun bezorgde familieleden. “Er zijn natuurlijk ook goedkopere technische oplossingen zoals een alarmknop. Maar dat is echt wat anders dan een persoonlijk praatje met een vriendelijke postbode op regelmatige basis”, vindt Dünnwald. In de VS bestaat de service al sinds 1982 onder de naam ‘Carrier Alert’.
De postbode maakt straks betaald een praatje met alleenstaande ouderen.
De Franse post heeft zelfs een initiatief ‘Bonjour Facteur’, waarbij zelfs medicijnen en leesvoer voor senioren wordt meegenomen. De test van Deutsche Post rond Essen en Mülheim betreft een gebied van zo’n 200.000 huishoudens en gaat eerst 6 maanden duren. Doordat er steeds minder brieven worden verzonden zoekt de post naar alternatieven om geld te verdienen.
Meer pakketten, minder brieven
Sinds het de webwinkels voor de wind gaat, is de post steeds drukker met pakketjes dan met brieven. Al wordt met brieven (5,6 miljard euro) nog altijd meer omzet gemaakt dan met pakketten (3,8 miljard euro).
Maar het aantal verzonden brieven en kaarten daalt in een rap tempo. Mensen sturen liever een berichtje per mail, sms of WhatsApp. En grote bedrijven sturen hun rekeningen steeds vaker digitaal. Maar dat is in Duitsland nog niets in vergelijking met landen als Nederland, Groot-Brittannië of in Scandinavië waar de digitalisering veel harder toeslaat.
De post zoekt naar nieuwe bronnen van inkomsten.
Bij de Deutsche Post wordt komend jaar 2% minder brieven verwacht. Reden genoeg om naar nieuwe inkomstenbronnen te zoeken. Dan kan natuurlijk de prijs verhoogd worden. “Maar op de lange termijn is dat niet de oplossing”, aldus Dünnwald. “Door de inflatie maakt het weinig verschil.”
Jurk uit een envelop
Toch profiteert de post ook van de webwinkels. Boeken en andere kleine artikelen komen eerder in een envelop dan in een pakket. Om die ontwikkeling bij te benen mag er straks tot een kilo per envelop de deur uit. Voorheen was dat 500 gram. “De brievenstroom bestaat uit 400 tot 500 miljoen zendingen per jaar. We proberen dat natuurlijk nog te laten groeien.”
Door kleine artikelen als boeken, cosmetica, kleding en elektronica in een envelop toe te staan, hoopt Dünnwald op meer omzet. “Daar zit ook niet het probleem. We hebben eerder last van hoge arbeidskosten. We moeten flexibeler worden.” De manager wil daarom met vakbonden onderhandelen over andere arbeidsvoorwaarden. “We hebben die flexibiliteit nodig, het geeft het bedrijf meer lucht.” Zo’n 13.000 tot 180.000 werknemers werken daarom met tijdelijke contracten. “Het is niet anders. In deze branche hebben we nu eenmaal te maken met grote seizoenspieken.”
Duitslandnieuws over post
- Kansen voor TNT nu klanten schrikken van prijsstijging bij Deutsche Post »
- Krantenkiosk: Duitse post wil drones »
- Duitse postorderreus Otto presenteert aanvalsplan op Amazon en Zalando »
- Thuisbezorgd.nl haalt 73 miljoen op en verovert Duitse markt »
- E-commerce in Duitsland ‘booming business’; omzetstijging van 44 procent derde kwartaal »