Ga naar inhoud

Duitsers raken kooplustig door lage rente

De Duitsers zijn verwoed aan het inkopen geslagen. De lage rente doet veel Duitse consumenten transformeren van ijverige spaarders in fanatieke kopers. Veel geld wordt gestoken in vastgoed en luxe producten en A-merken. Tegelijk komt het bericht dat de binnenlandse vraag in Duitsland groeit. Experts verwachten dat de trend voorlopig aanhoudt.

Duitsers houden hun geld niet meer op de bank of in een oude sok, maar zijn het enthousiast gaan uitgeven, meldt Welt am Sonntag. Hoofdeconoom Michael Heise van Allianz zegt in de krant: “Ik denk dat deze ontwikkeling wel een tijdje kan aanhouden en dat de private bestedingen de komende maanden zelfs nog wel kunnen stijgen.”

Minder sparen

Michael Stappel, econoom bij DZ Bank, voorspelt zelfs dat Duitsers dit jaar 9,8% minder spaargeld op de bank houden. “De kooplust is zo toegenomen omdat door de lage rente sparen nu toch weinig zin heeft.”

Meer luxe producten

De trend is duidelijk terug te zien bij de retail waar veel luxe producten verkocht worden. “Consumenten kopen meer A-merken en ‘premium-producten’, zegt expert Rolf Bürkl van GfK in de krant.

Door de lage rente geven veel Duitsers hun geld liever uit aan luxe producten.

De afgelopen periode merkten meerdere producenten van topmerken dat er een run was op hun producten. Zo ook keukenfabrikant Bulthaupt. Directeur Marc O. Eckert is er van overtuigd dat de goede tijden aanhouden. “De trend dat mensen kiezen voor een luxe keuken zal nog verder oplopen.”

Binnenlandse vraag

De Duitse nationale bank verwacht in haar prognose van juni dat de Duitse economie verder zal groeien. Dat komt vooral door de toenemende binnenlandse vraag.

Meer van Duitslandnieuws

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.