Ga naar inhoud

Titanenstrijd in Duitse auto-industrie: Daimler-topman stapt over naar Volkswagen

Het botst in de top van de Duitse auto-industrie. Daimler-topman Andreas Renschler maakte deze week zijn vertrek bekend en concurrent Volkswagen weet niet hoe snel ze hem binnen kunnen hengelen. De overstap zou al beklonken zijn. Waarschijnlijk kan Renschler nog niet direct in Wolfsburg aan de slag.

Volkswagen wil volgens persbureau dpa zo snel mogelijk de vertrekkende Daimler-manager Andreas Renschler binnen halen. Hij zou dan verantwoordelijk worden voor de bedrijfswagens van VW om deze tak meer te centraliseren. Deze tak ligt sinds eind 2012 in handen van de voormalige chef van de Zweedse VW-dochter Scania Leif Östling. Deze is 68 jaar, Renschler 55.

De voormalige kroonprins van Daimler en was jarenlang verantwoordelijk voor de bedrijfswagens van Mercedes-Benz en werkte 25 jaar voor de autobouwer uit Stuttgart. Hij ging er weg uit onvrede, schrijft Wirtschaftswoche.

Tot een jaar pauze

Daimler-baas Dieter Zetsche stak donderdag een stokje voor een snelle transfer. Volgens hem staat in het contract van Renschler dat hij een ‘afzienbare tijd’ niet voor een concurrent mag werken. Een dergelijke bepaling is normaal. De duur er van kan variëren en hangt vaak af van hoe sterk de concurrentiestrijd binnen een branche is. Binnen de auto-industrie is de concurrentiestrijd volgens Wirtschaftswoche zeer hevig. Er wordt gedacht aan een ‘gedwongen pauze‘ van zes maanden tot een jaar.

VW-patriarch Ferdinand Piëch wilde er geen commentaar op geven, zo meldt de Stuttgarter Zeitung. Maar, zei hij: “De besten lokken alleen de besten”. Zonder het te willen zeggen bevestigde hij daarmee wel de overstap. Volgens dpa is nog open wanneer Renschler eventeel naar Wolfsburg zou overstappen. De Raad van Toezicht van VW komt eind februari weer bijeen.

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.