Ga naar inhoud

Schandaal: ADAC-voorzitter gebruikte traumahelikopter voor zakenreisjes

Een nieuw schandaal bij automobielclub ADAC. Volgens het blad Stern gebruikte ADAC-voorzitter Peter Meyer regelmatig een traumahelikopter voor dienstreizen. De ADAC heeft dit inmiddels bevestigd. Het zou afgelopen tien jaar tegen de dertig keer gebeurd zijn. Zorgverzekeraars die meebetalen aan de helikopter wisten nergens van.

Met dit nieuwe schandaal wordt de druk op de Duitse wegenwacht verhoogd. De afgelopen week beheerste de ADAC al de Duitse media wegens het vervalsen van ledenverkiezingen om de ‘lievelingsauto van Duitsland’, die Gelben Engel genaamd. Dat schandaal kon nog worden afgewenteld op de man die verantwoordelijk was voor de verkiezingen. Hoofd afdeling communicatie Michael Ramstetter vervalste de stemmen. Niet 34.299 mensen hadden op de winnaar VW Golf gestemd, maar slechts 3.409. Veel te weinig, vond Ramstetter, die vervolgens het getal ongeveer vertienvoudigde.

Betaald door regering en zorgverzekering

Nu blijkt dat voorzitter Peter Meyer de traumahelikopter voor dienstreisjes gebruikte, kan dat in het verkeerde keelgat schieten bij veel van de 19 miljoen leden van de ADAC. De helikopter is betaald van bijdragen van de regering en verzekeringsmaatschappijen, bijdragen van ADAC-leden en met giften.

Ontoelaatbaar

De bond van zorgverzekeraars (VdEK) had geen idee van de dienstreizen van Meyer per helikopter, meldt Stern. Als de kosten van de vluchten afgeboekt zijn als ‘algemene kosten’ bij de onderhandelingen met de zorgverzekeringen, dan is dat ‘ontoelaatbaar’, aldus een woordvoerder van de bond.

Volgens Stern is er zeker één concreet geval te noemen van 27 juni 2003 waar de Duitse wegenwacht de vlucht zelf heeft betaald. Toen vloog de voorzitter eerst naar de Hamburgse haven en landde direct bij de visveiling, waar de ‘Dag van de Verkeersveiligheid’ werd gehouden. Vervolgens vloog hij naar een bijeenkomst voor autodeskundigen in Wolfsburg en van daar weer verder.

Vergunning

De ADAC beschikt over 51 traumahelicopters en mag bij zware ongevallen buiten vliegvelden landen. Maar dat geldt niet voor obligaat personenvervoer, bevestigt de luchtvaartautoriteit van Zuid-Beieren. Volgens de ADAC was er in dit geval een vergunning verleend.

Kostenbesparing

ADAC heeft in een reactie laten weten dat het gebruik maken van de traumahelicopter voor de top van de wegenwacht in sommige gevallen geoorloofd is. “Er mag dan alleen gebruik worden gemaakt van reservehelicopters en dat doen we dan juist om kosten te besparen.”

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.