Ga naar inhoud

Fusie rederijen Hapag-Lloyd en CSAV geen bedreiging voor haven van Rotterdam

De grootste containerrederij van Duitsland Hapag-Lloyd uit Hamburg fuseert met de Chileense concurrent CSAV. Woensdag sloten beide partijen een overeenkomst waarmee ze samen de vierde grootste rederij ter wereld te worden. Daarmee verstevigen ze hun positie op de lijn Europa - Zuid-Amerika. Toch is het geen bedreiging voor Rotterdam.

Het Chileense Cia. Sud Americana de Vapores SA (CSAV), wat in handen is van de rijke Chileense familie Luksic, heeft deze week met het Hamburgse Hapag-Lloyd een samenwerkingsovereenkomst getekend waarin CSAV 30% in handen krijgt van de gezamenlijk te vormen rederij. Samen met de Duitse miljardair Klaus-Michael Kühne  en de stad Hamburg hebben de partijen 75,5% van de aandelen in bezet, meldt persbureau Bloomberg.

Sterke positie Rotterdam

Daarmee verstevigen beide rederijen hun positie op de lijn Europa – Zuid-Amerika. Toch hoeft Rotterdam zich geen zorgen te maken dat er straks meer schepen voorbij varen naar Hamburg, verwacht een woordvoerder van Havenbedrijf Rotterdam. “Rotterdam zelf krijgt binnen Europa nog altijd de meeste schepen uit Zuid-Amerika. Dat heeft voornamelijk te maken met de het goede achterland van Rotterdam en de vele bedrijven die in de buurt zijn gevestigd. Dat zijn vaak voedsel verwerkende bedrijven. Die schepen kunnen dus eigenlijk niet om Rotterdam heen en bovendien beslissen niet de rederijen waar de schepen heen gaan, maar de bedrijven die de containers vullen.”

Besparing 300 miljoen

De historie van zowel het Duitse als het Chileense bedrijf gaat terug tot de 19e eeuw. De rederijen hebben moeite om op te boksen tegen wereldmarktleider A. P. Moeller/Maersk A/S uit Denemarken. De familie Luksic is de rijkste van Chili en heeft sinds 2011 aandelen in CSAV. Volgens dat bedrijf kan de samenwerking een besparing opleveren van 300 miljoen euro.

Kühne

Klaus-Michael Kühne geeft leiding aan het Zwitserse Kuehne + Nagel, de grootste expediteur over zee ter wereld met vestigingen in onder meer Nederland. Hij bezit 28% van de aandelen van Hapag-Lloyd, en stelde de toekomst van het bedrijf ter discussie nadat overnamegesprekken met de directe concurrent Hamburg Süd mislukten in maart. Dat bedrijf is op dit moment de sterkste rederij in Hamburg gericht op Zuid-Amerika. Het nieuwe fusiebedrijf is dus een geduchte concurrent.

Het enige dat met het nieuwe fusiebedrijf verandert in Rotterdam is de sterkere onderhandelingspositie, denkt de woordvoerder van het Havenbedrijf. “Ze zijn groter en dan is het logisch als ze gaan inzetten op lagere prijzen bij het laden en lossen.”

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.