Mobiliteit

Wat de Amsterdamse ambitie in elektrisch rijden spannend maakt voor Duitsland

Wat de Amsterdamse ambitie in elektrisch rijden spannend maakt voor Duitsland

Veel grote steden in Europa worstelen met de slechte luchtkwaliteit. Het brengt bijvoorbeeld Amsterdam ertoe om per 2030 alle benzine- en dieselauto’s binnen de bebouwde kom te willen verbieden, enkel voertuigen die op een duurzame manier worden aangedreven zijn dan nog welkom. Het nieuwsbericht deed veel stof opwaaien. Toch denkt projectleider Frank Geerts van Flexpower dat het plan onder meer dankzij ‘zijn’ slimme laadpalen haalbaar is.

‘Innovatieve bedrijven uit Baden-Württemberg mogen meer kabaal maken’

‘Innovatieve bedrijven uit Baden-Württemberg mogen meer kabaal maken’

Baden-Württembergers zijn goed in het bedenken van innovatieve producten maar missen vaak de snelheid van de Nederlanders. De conservatieve en soms een tikkeltje arrogante cultuur zit de Zuid-Duitsers daarbij in de weg. Startups en innovatiebeleid staan onder de nieuwe regering hoog op de agenda. Journalist en blogger Andreas Geldner vertelt waarom Baden-Württemberg zo in opkomst is.

Lobbyist Thomas Boom: Nederlanders onderschatten vaak hoe politiek Duitsland is

Lobbyist Thomas Boom: Nederlanders onderschatten vaak hoe politiek Duitsland is

Noordrijn-Westfalen zoekt naarstig naar bouwers van nieuwe wegen en bruggen, maar Nederlandse projectontwikkelaars zijn huiverig voor de beruchte Duitse bureaucratie. Toch is dit hét moment om je voet tussen de deur te zetten, zegt lobbyist Thomas Boom. “Duitsers hebben door het enorme achterstallig onderhoud een grote behoefte deze achterstand weg te werken, dus hebben nu ook oog voor Nederlandse oplossingen.”

Pieter Dekker betreedt de Zuid-Duitse markt: Zo conservatief zijn Duitsers niet

Pieter Dekker betreedt de Zuid-Duitse markt: Zo conservatief zijn Duitsers niet

De markt betreden waar de beroemdste machinebouwers en autofabrikanten ter wereld hun thuis hebben met een elektrisch voertuig op drie wielen. En dan ook nog met eentje die qua regelgeving buiten de gebaande paden viel. Pieter Dekker durft het aan met zijn Trikke Electric Vehicle (EV). Vanuit de fabriek in Putten vertrekken maandelijks zo’n 50 stuks richting Zuid-Duitsland. “Je moet de juiste partners hebben.”

Na Volkswagen nu ook manipulaties bij Opel ontdekt

Na Volkswagen nu ook manipulaties bij Opel ontdekt

Opel heeft net als VW ook met de CO2-uitstootwaarden gesjoemeld. Dat blijkt uit nieuwe testen in oktober van het bedrijf zelf waarop Duitse tv-programma Monitor van de ARD de hand heeft weten te leggen. De uitstoot van één van de Opel-modellen ligt 15% hoger dan eerder werd gemeten. Al wil de Duitse autoprofessor Ferdinand Dudenhöffer eerst de officiële tests van de overheid afwachten. Ook Opel zelf ontkent de aantijgingen.