BNR Nieuwsradio – Regelt kunstmatige intelligentie uit Nederland straks het verkeer op de Autobahn? Duitslandnieuws 2 jaar ago — 31 juli 2021 Gaat Nederlandse AI zo meteen het verkeer op de Duitse snelweg regelen? Duitse en Nederlandse politici, ondernemers en wetenschappers bespreken samen de toekomst van kunstmatige intelligentie.
BNR Nieuwsradio – Duitsland wil in 2045 klimaatneutraal zijn Derk Marseille 2 jaar ago — 22 mei 2021 Duitsland scherpt de klimaatdoelen aan. In 2045 moet het industrieland klimaatneutraal zijn. Net als in Nederland speelt een rechtszaak hierin een grote rol.
Podcast – Waarom de Duitse industrie een cruciale rol ziet voor ASML en NXP Derk Marseille 2 jaar ago — 6 februari 2021 De Duitse industrie luidt de noodklok over het gebrek aan chipfabrikanten in Europa. Hierdoor kunnen er minder auto’s geproduceerd worden. Om te voorkomen dat dit weer gebeurt, pleit de industrie voor een nieuwe politieke strategie, met ook een rol voor twee Nederlandse fabrikanten.
Podcast – Waarom de tweede golf minder impact heeft op de Duitse economie dan de eerste Derk Marseille 2 jaar ago — 12 december 2020 De Duitse economie krimpt dit jaar minder hard dan verwacht. Dat blijkt uit het najaarsrapport van de ‘Wirtschaftsweisen’, 5 topeconomen die de regering adviseren. Volgens hen, krimpt de economie naar verwachting 1,4% minder dan deze zomer werd voorspeld. De tweede golf komt minder hard aan.
Podcast – Duitsland wil data autofabrikanten bundelen op eigen platform Derk Marseille 3 jaar ago — 14 november 2020 BMW, Volkswagen en Daimler, Merkel wil de Duitse autoindustrie best steunen, maar wil daar ook iets voor terug. De autofabrikanten moeten alle data die auto’s verzamelen beschikbaar gaan stellen aan een platform. Dat wil Merkel volgende week afdwingen tijdens het overleg met de automerken.
Podcast – Aankooppremies voor dieselauto’s? Autolobby vangt bot bij Merkel Derk Marseille 3 jaar ago — 12 september 2020 De autolobby wil meer financiële steun van de Duitse regering. Maar bondskanselier Angela Merkel wil geen aankooppremies voor benzine- en dieselauto’s.
Podcast ‘de klap’ – Corona verlamt Duitse autoindustrie Derk Marseille 3 jaar ago — 30 mei 2020 De Duitse auto-industrie krijgt harde klappen van de coronacrisis. Die pijn voelen we in Nederland ook, vertelt Derk Marseille op BNR Nieuwsradio.
Duitse auto importeren razend populair Pricewise 3 jaar ago — 23 december 2019 Steeds meer Nederlanders laten een auto uit het buitenland importeren. In 2018 waren dit er ruim 226.000. Opvallend is dat ruim 60 procent hiervan uit Duitsland komt. Wat maakt een Duitse auto importeren voor Nederlanders zo aantrekkelijk?
Podcast – Miljarden op het spel in massaclaim tegen truckkartel Derk Marseille 3 jaar ago — 21 december 2019 De Europese Commissie heeft al miljardenboetes opgelegd aan vier vrachtwagenfabrikanten. Nu beginnen in Duitsland ook veel gedupeerde transportbedrijven een massaclaim tegen het truckkartel.
Podcast – Wat als Duitsland weer de zieke man wordt van Europa Derk Marseille 3 jaar ago — 14 december 2019 De Duitse industrie verkeert in zwaar weer. De belangrijke automotive sector die direct en indirect verantwoordelijk is voor 20% van het Bruto Nationaal Product lijkt de boot te missen. Ging het Duitsland lange tijd te goed?
Podcast – Waarom Elon Musk voor de nieuwe fabriek van Tesla voor Berlijn kiest Derk Marseille 4 jaar ago — 16 november 2019 Vanuit Nederland werd driftig lobby gevoerd voor het binnenhalen van de nieuwe fabriek van Tesla. Maar ceo Elon Musk kiest toch voor de regio rondom Berlijn.
Op deze Duitse beurs kunnen Nederlandse ondernemers de toekomst van transport mede vormgeven Deutsche Messe AG 4 jaar ago — 28 oktober 2019 De transport sector staat voor een aantal grote uitdagingen. Tijdens de IAA Nutzfahrzeuge (IAA CV) van 24 september tot en met 30 september 2020 kunnen Nederlandse ondernemers hun oplossing tonen.
Economische motor van Duitsland hapert: wat betekent dit voor Nederland? Duits-Nederlandse Handelskamer 4 jaar ago — 22 oktober 2019 Het succesmodel van de Duitse economie staat onder druk. In hoeverre moet de staat ingrijpen en wat betekent dit voor Nederland? Tijdens het vierde Duits-Nederlandse Wirtschaftssymposium houdt prof. dr. Kees van Paridon een pleidooi om niet alleen naar de concurrentiepositie te kijken, maar ook te streven naar grotere inclusiviteit.
Waarom Nederlandse toeleveranciers dit jaar veel minder te vinden zijn op autobeurs IAA Duitslandnieuws 4 jaar ago — 13 september 2019 Is dit de laatste IAA? Duitse media twijfelen openlijk aan de toekomst van de grote beurs in Frankfurt en het Holland-paviljoen ontbreekt. Directeur Leo Kusters van brancheorganisatie RAI Automotive NL vertelt waarom hij de toekomst toch zonnig inziet voor de toeleveranciers.
Waarom Duitse autofabrikanten hun oplaadsystemen in Nederland testen ELaadNL 4 jaar ago — 10 september 2019 Om elektrisch rijden toegankelijker te maken voor een breder publiek, komen Duitse autofabrikanten dit najaar hun oplaadsystemen testen in Nederland.
Podcast – Waar de nieuwe BMW-topman zich op gaat richten Derk Marseille 4 jaar ago — 3 augustus 2019 Gaat BMW vol inzetten op waterstof? De nieuwe topman Oliver Zipse van de autofabrikant uit Beieren krijgt een drukke zomervakantie.
Waarom Saksen interessant is voor Nederlandse smart mobility ondernemers Remon de Groot 4 jaar ago — 22 januari 2019 Veel Nederlandse bedrijven denken niet meteen aan Dresden als het om de nieuwste innovaties uit de Duitse autoindustrie gaat. Daarom gaat een Nederlandse bedrijvenmissie komende maand kennis uitwisselen rond smart mobility.
Hoe Nederland voet aan de grond krijgt rond emobility in Duitsland Duitslandnieuws 5 jaar ago — 17 november 2018 Hoe zorg je dat je er tussen komt als Nederlandse specialist emobility in Duitsland? De afgelopen jaren investeerden twee consortia (PIB’s) van bedrijven, wetenschappelijke instellingen en overheden in de relatie met Duitsland. Deelnemers en Duitse partijen vertellen hoe veelbelovend het begin is.
Podcast – Hoe fabrikant VDL serieuze stappen zet met elektrische bussen in Duitsland Derk Marseille 5 jaar ago — 3 november 2018 Duitse steden willen de uitstoot van verkeer terugdringen om de lucht schoner te krijgen en zo dieselrijverboden te voorkomen. Hierdoor rijden er steeds meer e-bussen van de Nederlandse fabrikant VDL rond in Duitsland. Business manager Alex de Jong vertelt waarom het prettig zakendoen is in Duitsland voor hem.
Wat het bezoek van Regensburg aan Amersfoort, Utrecht en Amsterdam interessant maakt ELaadNL 5 jaar ago — 12 september 2018 Een handelsdelegatie uit de Zuid-Duitse stad Regensburg bezoekt van 17-19 september de regio’s Amersfoort, Utrecht en Amsterdam. Deelnemers uit Nederland en Duitsland vertellen hoe dit beide regio’s verder helpt.
Podcast – Waarom Duitse autofabrikanten luisteren naar deze studenten uit Eindhoven Derk Marseille 5 jaar ago — 11 augustus 2018 Ingenieurs van Duitse autofabrikanten keken met enige scepsis toen de Eindhovense studenten kwamen voorrijden met ’s werelds eerste circulaire auto Noah. Cas Verstappen van het studententeam vertelt hoe de auto van suiker en vlas vervolgens toch weet te overtuigen.
Podcast – Welke toekomst de Nederlandse chipmaker NXP ziet in de Duitse autoindustrie Derk Marseille 5 jaar ago — 27 juli 2018 In dezelfde week dat de overname van de Nederlandse chipmaker NXP Semiconductors door de Amerikaanse branchegenoot Qualcomm afketste, treffen we Maurice Geraets in Berlijn. De directeur van NXP Nederland vertelt in de podcast hoe zijn bedrijf een steeds grotere rol speelt in de Duitse autoindustrie.
‘Nederlander Bram Schot voorlopig nieuwe topman van Audi’ Duitslandnieuws 5 jaar ago — 18 juni 2018 De Nederlander Bram Schot wordt volgens Duitse media tijdelijk naar voren geschoven als de nieuwe topman van Audi. De stap is nodig nu ceo Rupert Stadler in voorlopige hechtenis is genomen op verdenking van betrokkenheid bij het dieselschandaal.
Waarom ‘VW-deelstaat’ Nedersaksen e-mobility specialisten uit Nederland nodig heeft Duitslandnieuws 5 jaar ago — 16 april 2018 De Duitse auto-industrie is erg geïnteresseerd in Nederlandse mobiliteitsoplossingen. Op de Hannover Messe haalt de deelstaat Nedersaksen kennis in huis van e-mobility specialisten uit Nederland.
Waarom BMW investeert in een app om parkeren te digitaliseren Duitslandnieuws 5 jaar ago — 28 maart 2018 Parkeren kan je digitaliseren. Onder leiding van de Nederlander Marc de Vries wordt autofabrikant BMW met apps als ParkNow de ‘grootste aanbieder van digitale parkeeroplossingen’ ter wereld.
Waarom Duitsland niet echt ‘voorsprong door techniek’ heeft met de e-bus Duitslandnieuws 5 jaar ago — 6 maart 2018 ‘Vorsprung durch Technik.’ Het is de aloude slogan die Audi een aantal jaar geleden weer van stal haalde om hun product te onderscheiden. Inmiddels is het een karikatuur van de Duitse automobielindustrie geworden. De aloude Duitse voorsprong? Een lachertje, schrijft hoofdredacteur Vincent Wever van OV-Magazine.
Waarom dit het moment is voor de Nederlandse automotive om in Duitsland aan tafel te zitten Duitslandnieuws 5 jaar ago — 8 maart 2018 Nu er echt rijverboden voor diesels dreigen in Duitsland, is de autoindustrie in rep en roer. Dit is hét moment om als Nederlandse automotive aan tafel te zitten met de stakeholders, zegt Emobility-expert Henk Meiborg. Daar is hij zelf al druk mee bezig, maar het kan wat hem betreft nog intensiever.
Duitse rechter beslist over rijverboden voor dieselauto’s Duitslandnieuws 5 jaar ago — 22 februari 2018 Een belangrijke dag voor bezitters van dieselauto’s. Donderdag 22 februari beslist de Duitse rechter of er groen licht komt voor rijverboden voor dieselauto’s in Duitse steden. – Update: de uitspraak is verschoven naar dinsdag 27 februari.
Duitse worsteling met diesel biedt kansen voor Nederlandse automotive Bertus Bouwman 5 jaar ago — 27 februari 2018 Ziet de toekomst er donker uit voor de Duitse autoindustrie nu de diesel uit het straatbeeld dreigt te verdwijnen? Met de uitspraak van de hoogste bestuursrechter in Duitsland van 27 februari 2018 is de weg vrij voor het invoeren van rijverboden in Duitse steden. Fred van Putten kent de autowereld van binnenuit en ziet juist goede kansen voor Nederlandse automotive.
Auto1: de vele gezichten van de Berlijnse startup die op 3 miljard euro wordt geschat Duitslandnieuws 5 jaar ago — 19 februari 2018 Achter de schermen groeit de Berlijnse startup Auto1 in een paar jaar tijd tot een ‘unicorn’ die miljarden waard is. Waar investeerders aan komen zetten met honderden miljoenen, groeit het aantal klachten bij klanten.
Duitse autorivalen Daimler en BMW flirten met hun deelauto’s Danique van der Meijs 5 jaar ago — 6 februari 2018 Zeker is het nog niet, maar de grote rivalen uit de Duitse autoindustrie BMW en Daimler lijken hun diensten voor deelauto’s te willen laten fuseren.
Waarom Duitsland zo in paniek is nu rijverbod voor diesel dreigt Duitslandnieuws 5 jaar ago — 5 februari 2018 Mogen dieselauto’s straks nog wel Duitse steden binnenrijden? Eigenaren van een dieselauto moeten deze datum in de gaten houden.
Deze Nederlander zorgt er met e-learning voor dat Duitsers minder ongevallen veroorzaken Duitslandnieuws 5 jaar ago — 23 januari 2018 Duitsland is sinds dieselgate in de ban van het terugdringen van CO2-uitstoot. De Nederlander Rob IJland heeft het daarom druk in Duitsland. Met zijn e-learning programma Prodrive Learning traint hij bedrijven om zuiniger en veiliger te rijden.
Dit wordt 2018 voor mobility in Duitsland Duitslandnieuws 5 jaar ago — 2 januari 2018 De Duitse autoindustrie probeert in 2018 de achterstand op Azië en de VS in elektrisch rijden weg te werken. Emobility-expert Henk Meiborg blikt vooruit en vindt dat Nederlandse ondernemers harder moeten lobbyen in Duitsland.
Wat de nieuwe Europese CO2-uitstootnormen betekenen voor de revolutie van de e-auto Henk Meiborg 5 jaar ago — 19 december 2017 Hoe de nieuwe CO2-uitstootnormen ook uit zullen pakken, de Duitse autoindustrie zal heel hard moeten veranderen om te overleven, schrijft emobility-expert Henk Meiborg.
Podcast – Holger Weiss maakt een digitale assistent voor automobilisten Duitslandnieuws 6 jaar ago — 25 november 2017 Een auto die luistert naar je stem en reageert op je gebaren. Holger Weiss bouwt met zijn team een digitale assistent voor automobilisten.
Europese CO2-uitstootnormen blijven soepel dankzij Duitse autolobby en dat biedt kansen voor Nederland Duitslandnieuws 6 jaar ago — 13 november 2017 Het voorstel van de Europese Commissie om de CO2-uitstootnormen aan te scherpen, gaat velen niet ver genoeg. Critici zien daarin de hand van de sterke Duitse autolobby. Toch bieden juist deze soepele normen voor pioniers in emobility, zeggen Nederlandse ondernemers.
Waarom dit hét moment is om de Duitse markt voor automotive te betreden Duitslandnieuws 6 jaar ago — 31 oktober 2017 Dit is hét moment om de Duitse markt voor automotive te bestormen, zeggen deze twee experts. Ze zijn woensdag te spreken tijdens het Nationaal Export Event in Barneveld.
EVS30: Duits Nederlands ecosysteem voor emobility moet wereldstandaard worden Duitslandnieuws 6 jaar ago — 24 oktober 2017 Nederland toont dat het verder is in het denken rond emobility, maar heeft Duitse partners hard nodig om van deze ideeën de wereldstandaard te maken. Duitslandnieuws sprak op emobilitybeurs EVS30 in Stuttgart tal van experts die voorop lopen in de samenwerking tussen beide landen.
Waarom Zuid-Duitsers graag Nederlandse specialisten voor e-mobility zien komen Duitslandnieuws 6 jaar ago — 12 oktober 2017 De eMove360° Europe 2017 is de tweede Zuid-Duitse mobility-beurs in korte tijd waar veel Nederlandse ondernemers op af komen. Ze komen op het moment dat grote Duitse spelers oren hebben voor Nederlandse oplossingen.
Nederland wil op EVS30 Duitsland overtuigen met innovaties rond elektrisch rijden Duitslandnieuws 6 jaar ago — 4 oktober 2017 Nu Duitsland in de ban is van dieselverboden en sjoemelsoftware, is er extra druk op de regering en fabrikanten om te investeren in elektrisch rijden. Tijdens de EVS30 in Stuttgart willen Nederlandse overheden en bedrijven de Duitsers overtuigen met Hollandse innovaties.
Waarom autoshow IAA ondanks dramatische bezoekerscijfers toch tevreden is Henk Meiborg 6 jaar ago — 26 september 2017 Emobility-expert Henk Meiborg heeft het gevoel dat we de laatste autoshow IAA in Frankfurt hebben beleefd. De organisatie zit nog in de ontkenningsfase, maar de bezoekerscijfers zijn dramatisch.
Autoshow IAA heeft zijn langste tijd gehad Henk Meiborg 6 jaar ago — 12 september 2017 Steeds meer fabrikanten laten de autoshow IAA links liggen. Emobility-expert Henk Meiborg geeft vanuit Frankfurt al een sneak preview en vraagt zich af hoeveel toekomst het feestje van de Duitse autoindustrie heeft.
Wat Nederlandse bedrijven te zoeken hebben op de grootste autoshow ter wereld IAA Henk Meiborg 6 jaar ago — 5 september 2017 In Frankfurt begint aanstaande dinsdag de 67ste Internationale Automobile Austellung (tentoonstelling). Emobility-expert Henk Meiborg vraagt zich af hoeveel Nederlandse bedrijven daar te zoeken hebben.
Hoe de makers van verkeersinfo-app Flitsmeister bouwen aan een Europese verkeerscommunity Duitslandnieuws 6 jaar ago — 31 augustus 2017 Nederland wil zich profileren als voorloper in ’talking traffic’. De makers van verkeersinfo-app Flitsmeister mogen daarom tijdens de autoshow IAA in Frankfurt vertellen wat zij bijvoorbeeld met data van verkeerslichten kunnen.
Nederland is wereldkampioen laadpalen: daarom weten we er niet van te profiteren Henk Meiborg 6 jaar ago — 29 augustus 2017 Nederland geldt wereldwijd als het absolute gidsland op het gebied van laadpalen voor elektrisch rijden. Het frustreert emobility-expert Henk Meiborg dat we daar niet beter van weten te profiteren.
Hoe projecten voor elektrisch rijden grandioos mislukken of met vlag en wimpel slagen Henk Meiborg 6 jaar ago — 22 augustus 2017 De naderende revolutie van elektrisch rijden levert mislukkingen en successen op. Emobility-expert Henk Meiborg deelt een aantal Tops en Flops: waarom gaan sommige veelbelovende projecten zo de mist in?
IAA Frankfurt: Waarom Duitse autoindustrie Nederlandse hightech hard nodig heeft Duitslandnieuws 6 jaar ago — 23 augustus 2017 De Duitse autoindustrie staat voor een grote omslag en is blij met de samenwerking met de Nederlandse hightech-industrie, vertelt Eddy van der Vorst van RAI Vereniging. Hij vertelt waarom de Nederlanders groots uitpakken tijdens de autoshow IAA in Frankfurt.
Hoe de Duitse autoindustrie zijn wil probeert op te leggen aan Europa Henk Meiborg 6 jaar ago — 15 augustus 2017 Het klinkt nu absurd. Maar ooit vochten grote bedrijven elkaar de tent uit om de standaard te mogen zetten voor videobanden. Toch gebeurt nu exact hetzelfde rond de laadzuilen voor elektrische auto’s, zegt emobility-expert Henk Meiborg.
Autoshow IAA Frankfurt: Steden spelen beslissende rol voor de toekomst van mobiliteit Duitslandnieuws 6 jaar ago — 16 augustus 2017 Niet de autofabrikanten, maar stadsbesturen spelen een beslissende rol in de toekomst van mobiliteit, zegt Dirk Evenson. Met het b2b-event New Mobility World wil hij tijdens de autoshow IAA in Frankfurt de nieuwe spelers samenbrengen die de toekomst van mobiliteit bepalen.
Dit is het droevige antwoord van de Duitse autofabrikanten op de e-carrevolutie Henk Meiborg 6 jaar ago — 9 augustus 2017 Het dieselschandaal en de beschuldigingen rond kartelvorming brengen het vertrouwen in de Duitse auto-industrie ernstige schade toe. Emobility-expert Henk Meiborg zet op een rij met welke elektrische auto’s de vijf grootste fabrikanten hun hachje willen redden. “Het is vooralsnog droevig gesteld met de e-autorevolutie van Duitse bodem.”
Kartel in Duitse autoindustrie krijgt wat het verdient Henk Meiborg 6 jaar ago — 1 augustus 2017 Het laatste nieuws over de kartelvorming van Duitse autofabrikanten maakt pijnlijk duidelijk dat het dieselschandaal een gevolg is van een veel groter fenomeen dat is terug te voeren op de zo geroemde Wirtschaftspolitiek, betoogt emobility-expert Henk Meiborg.
Podcast – Hoe Nederlandse e-mobility pioniers bij Duitse autoconcerns aan tafel komen Derk Marseille 6 jaar ago — 8 juli 2017 Nederland ziet zichzelf als wereldtop wanneer het gaat om laadpalen voor elektrisch rijden. Maar het is bijzonder lastig om de Duitse auto-industrie daarvan te overtuigen, zegt Henk Meiborg van emodz. “Daar denken we te lichtvaardig over.”
Daarom kopen we binnenkort geen dieselauto’s meer Bertus Bouwman 6 jaar ago — 11 april 2017 De dieselmotor is zo goed als uitontwikkeld en heeft daarom geen toekomst, zegt Henk Meiborg van emodz. Volgens hem zal de ontwikkeling bij elektrisch rijden net als bij smartphones ineens heel hard gaan. “We staan op een kantelpunt.”
Duitsers kopen fors meer auto’s, maar diesel raakt uit de gratie Duitslandnieuws 6 jaar ago — 5 april 2017 Dieselgate en het voorgenomen tolvignet ten spijt, Duitsers kochten in maart enthousiast meer auto’s (+11,4%). De verkoop bij diesels daalde met 3% nu er wordt gesproken over rijverboden in grote steden om de uitstoot van fijnstof terug te dringen.
Nederlandse oplossingen tijdens Automotive Week voor Duitse problemen Duitslandnieuws 6 jaar ago — 27 maart 2017 De Duitse auto-industrie zoekt naar antwoorden op belangrijke toekomstvragen. Tijdens de Automotive Week deze week in Eindhoven praten Nederlandse ondernemers en wetenschappers over antwoorden.
Waarom je bij laadpalensubsidie in Duitsland stuit op stugge regelgeving Duitslandnieuws 6 jaar ago — 22 maart 2017 Duitsland zet vol in op laadpalen voor elektrische auto’s, de regering trekt miljoenen uit om voor 2020 15.000 palen door het hele land te plaatsen.
Podcast vanaf SXSW in Austin: Duitsland moet mobiel in de kop worden Derk Marseille 6 jaar ago — 18 maart 2017 Terugblik op techbeurs SXSW in Austin, Texas met Derk Marseille en Roy van Veen. Interviews met onder meer SAP en MLove. “Duitsland moet mobiel in de kop worden.”
Podcast – Met de Duitse auto-industrie naar SXSW in Austin Derk Marseille 6 jaar ago — 11 maart 2017 Met Lufthansa Flying Lab vlogen we naar de Verenigde Staten. Op het bovendek van de Airbus A380 bood Lufthansa een inflight conferentie als opwarmer voor het grote evenement in Austin. Tussen de talks door spraken we met veel specialisten over de toekomst van de auto en de stad. Of te wel: Urban Mobility.
Over fossielen gesproken Roy van Veen 6 jaar ago — 5 maart 2017 Nog even en we hebben allemaal een stekkerauto voor de deur. De groene droom ligt voor het grijpen, al leerde Roy van Veen in Duitsland dat het allemaal niet zo simpel ligt.
Baerte de Brey: stad München erg geïnteresseerd in Nederlandse aanpak ELaadNL 6 jaar ago — 1 februari 2017 Nederlandse netbeheerders bestormen autobolwerk Duitsland als het gaat om elektrisch rijden en laadpaleninfrastructuur. Baerte de Brey van ElaadNL vertelt waarom grote steden als München wel oren hebben naar de Nederlandse aanpak.
Verhoor voormalig VW-topman Martin Winterkorn Duitslandnieuws 6 jaar ago — 19 januari 2017 Volg het live! Wat wist Winterkorn? De voormalig topman van Volkswagen die door de dieselgate moest opstappen, wordt donderdag ondervraagd door een parlementaire onderzoekscommissie in Berlijn. Centraal staat hoe innig de banden waren tussen Volkswagen en de politiek ten tijde van dieselgate. Tegelijkertijd doet het OM in Duitsland én Amerika ook nog onderzoek naar zijn rol in het schandaal. Duitslandnieuws zit in de zaal.
Ulrich Maurer: Zuid-Duitse Mittelstand zoekt partners voor verduurzaming economie Duitslandnieuws 6 jaar ago — 12 januari 2017 De economie moet verduurzamen, een thema waar in Noord-Brabant en Baden-Württemberg in grote lijnen hetzelfde over wordt gedacht, zegt Ulrich Maurer, hoofd van de afdeling internationale samenwerking van het ministerie van Milieu van de Zuid-Duitse deelstaat. Juist daarom vindt hij samenwerking tussen beide regio’s zo interessant.
Bert Pauli: Brabantse open mind combineren met hoge kwaliteit Baden-Württemberg Duitslandnieuws 6 jaar ago — 5 januari 2017 Volgens de Brabantse gedeputeerde Bert Pauli is samenwerking met andere Europese regio’s van belang om de razendsnelle ontwikkelingen bij te houden. De provincie Noord-Brabant en de Zuid-Duitse deelstaat Baden-Württemberg werken al drie jaar nauw samen op het thema mobiliteit.
De Penning: ‘Duitsers weten wat wij kunnen’ Duitslandnieuws 7 jaar ago — 24 november 2016 Zelfs BMW is in de startup Amber mobility geïnteresseerd. De jonge honden van de TU Eindhoven bestormen de markt van de e-mobility. Zij combineren op intelligente wijze de groeiende carsharing-markt met het bouwen van een elektrische auto.
Joris de Jong (Daimler): Baden-Württemberg kan leren van politieke moed Brabant Duitslandnieuws 7 jaar ago — 17 november 2016 De autobranche is enorm in beweging. Daarom werkt autofabrikant Daimler uit de deelstaat Baden-Württemberg nauw samen met startups om de organisatie dynamischer te maken. In Nederland is vooral de provincie Noord-Brabant interessant, vertelt manager Joris de Jong. Volgens hem kan Zuid-Duitsland wat opsteken van de progressieve politiek in Nederland.
‘Innovatieve bedrijven uit Baden-Württemberg mogen meer kabaal maken’ Duitslandnieuws 7 jaar ago — 3 november 2016 Baden-Württembergers zijn goed in het bedenken van innovatieve producten maar missen vaak de snelheid van de Nederlanders. De conservatieve en soms een tikkeltje arrogante cultuur zit de Zuid-Duitsers daarbij in de weg. Startups en innovatiebeleid staan onder de nieuwe regering hoog op de agenda. Journalist en blogger Andreas Geldner vertelt waarom Baden-Württemberg zo in opkomst is.
Franz Loogen: ‘Brabant erg belangrijk voor Baden-Württemberg’ Job Janssen 7 jaar ago — 27 oktober 2016 Baden-Württemberg ziet in Noord-Brabant een van de belangrijkste partners om de wereldwijde concurrentie rond elektro-mobiliteit aan te gaan, zegt Franz Loogen, directeur van het agentschap voor e-mobility in Baden-Württemberg. Op 9 en en 10 november komt een delegatie van de Zuid-Duitse deelstaat naar Noord-Brabant. “We zijn jaloers op hoe snel Nederlanders kunnen handelen.”
Accufabrikant Maurice van Giezen: alleen elektrische auto’s zijn niet de toekomst Bertus Bouwman 7 jaar ago — 18 oktober 2016 Elektrische auto’s zijn niet dé oplossing voor de toekomst voor vervoer binnen de stad, stelt de Nederlandse accufabrikant Maurice van Giezen van Cleantron. Hij ziet meer heil in andere vormen van elektrisch rijden, waaronder bakfietsen of de deelscooters in Berlijn waar zijn bedrijf aan meewerkte.
Vice-kanselier Gabriel (SPD): eindelijk investeren in zwak Ruhrgebied Bertus Bouwman 7 jaar ago — 16 augustus 2016 Na jarenlange investeringen van west in Oost-Duitsland na de val van de muur, is nu het Ruhrgebied aan de beurt. Dat vindt althans de Duitse minister van Economische Zaken Sigmar Gabriel (SPD). De vreugde die er heerst over de voorzichtige comeback van Opel toont dat ‘probleemregio nummer 1’ veel heeft in te halen.
Top 10 grootste familiebedrijven van Duitsland Duitslandnieuws 7 jaar ago — 5 juli 2016 Volkswagen, Audi, Lidl, Aldi en Media Markt. Allemaal grote Duitse bedrijven in handen van families. Volgens economisch instituut ZEW is maar liefst 91% van de Duitse bedrijven familie-eigendom.
Anton van Zanten redde met zijn uitvinding minstens 260.000 mensen Bertus Bouwman 7 jaar ago — 28 juni 2016 Anton van Zanten (75) heeft met zijn uitvinding zeker 260.000 levens gered, zo berekende zijn voormalige werkgever Bosch. De Nederlander die al decennia in Duitsland woont en werkt vertelt over zijn pionierswerk voor veiligere remsystemen, hoe hij moest vechten voor zijn uitvinding in de auto-industrie en waarom juist de Schwaben zo graag knutselen.
7 Redenen waarom Daimler-baas Dieter Zetsche de populairste chef van Duitsland is Duitslandnieuws 7 jaar ago — 21 juni 2016 Nu de Nederlander Marijn Dekkers is vertrokken bij Bayer, heeft Duitsland een nieuwe populaire topman. De Duitsers zijn het meest ingenomen met Daimler-chef Dieter Zetsche. Handelsblatt zette 7 redenen op een rij waarom de man met de bekendste walrussnor van Duitsland zo geliefd is.
Podcast – Jacob van Zonneveld: ‘Bij uitdelen subsidie wordt Duitse industrie beschermd’ Derk Marseille 7 jaar ago — 11 juni 2016 PODCAST – Jacob van Zonneveld bokst met zijn app Plugsurfing tegen de Duitse auto-industrie die zeer afwachtend omspringt met elektrisch rijden. Aan Derk Marseille vertelt hij waarom de fabrikanten de ontwikkeling van de elektrische auto zo lang hebben tegengehouden.
Nederlanders profiteren van Duitse scepsis elektro-auto’s Janneke Koster 7 jaar ago — 24 mei 2016 Duitsers blijven elektrische auto’s wantrouwen. Een aankooppremie en Nederlandse laadpalen moeten de scepsis bij de oosterburen doen smelten.
Hans Brinkman leert managers in de Duitse auto-industrie aan de klant te denken Bertus Bouwman 7 jaar ago — 22 april 2016 In Kaaskoppen delen ondernemende Nederlanders hun ervaringen in Duitsland. Deze week Hans Brinkman die met zijn bedrijf HAMY International managers coacht in de automotivesector. Volgens hem is het veranderen van procesdenken naar klantdenken in de auto-industrie extra lastig.
Of Tesla goed is voor het milieu is van later zorg Ursula W. 7 jaar ago — 3 april 2016 Tesla heeft al zeker 250.000 bestellingen binnen gesleept voor een auto die de meeste mensen enkel op een plaatje hebben gezien. Superieure marketing, maar is de elektrische auto eigenlijk wel zo goed voor het milieu?
‘Nederlanders maken nog steeds dezelfde fouten in Zuid-Duitsland’ Bertus Bouwman 7 jaar ago — 23 februari 2016 Fred van Putten woont en werkt al 16 jaar in Zuid-Duitsland en ziet Nederlandse ondernemers nog steeds precies dezelfde fouten maken. Een deal binnenhalen in het zuiden vereist soms jaren geduld. “De snelle verkooppraatjes van de Nederlanders vertrouwen ze niet.” Het koninklijke bezoek helpt volgens hem veel, daarna moet er stevig worden geïnvesteerd in de onderlinge relaties.
Duitse politiek wil lijst invloedrijke lobbyisten liever geheim houden Derk Marseille 7 jaar ago — 15 december 2015 Alle Duitse politieke partijen moeten voortaan vertellen aan welke lobbyisten ze een permanente toegangspas geven. Dat resultaat na jarenlang procederen leek een mooie overwinning te zijn voor een transparanter Duitsland. Het was informatie wat voorheen angstvallig geheim werd gehouden. En dat leidde weer tot de meest wilde geruchten. Nu zijn de resultaten openbaar, maar duidelijkheid is er nog steeds niet.
Axel Hagedorn: Europese slachtoffers sjoemelsoftware kunnen weinig claimen Axel Hagedorn 7 jaar ago — 9 december 2015 Axel Hagedorn maakte afgelopen week de vaste commissie Infrastructuur en Milieu van de Tweede Kamer wegwijs met de juridische haken en ogen over schadeclaims vanwege de dieselgate. De bijzonder hoogleraar Duits-Nederlandse rechtsbetrekkingen verwacht dat benadeelden in Europa niet zulke hoge schadeclaims kunnen indienen als de Amerikanen. Voor Duitslandnieuws zet hij de mogelijkheden uiteen.
Live: Volgens VW is dieselschandaal ontstaan door fouten enkele medewerkers Duitslandnieuws 7 jaar ago — 10 december 2015 Volg live de persconferentie uit Wolfsburg waar de top van Volkswagen een update geeft over de opheldering van het dieselschandaal. Volgens VW is dieselschandaal ontstaan door fouten enkele medewerkers en een verkeerde bedrijfscultuur en was er geen sprake van grootschalige bewuste manipulatie aangestuurd door de top.
Gevolgen ‘Dieselgate’ kunnen rampzalig zijn voor de regio Wolfsburg Ursula W. 8 jaar ago — 4 oktober 2015 Wolfsburg. Sowieso niet bepaald het centrum van de wereld. Maar zou iemand daar ooit van gehoord hebben als Volkswagen zich bij de oprichting in 1937 elders gevestigd had? Gelegen tussen Hannover en Berlijn, in een vreselijk saai niemandsland vlak bij de voormalige Oost-Duitse grens, is na al die decennia de hele regio ‘Volkswagen’ geworden. Meer dan 70.000 mensen werken er nu in het grootste industriële bedrijvencomplex van Europa, de toeleveranciers en derden niet inbegrepen. En dat is nou net mijn zorg.
Axel Hagedorn: Pon kan schadeclaim indienen tegen VW, maar heeft eerst ander belang Axel Hagedorn 8 jaar ago — 30 september 2015 De Nederlandse Volkswagen-importeur Pon uit Leusden riep begin deze week alle autodealers bijeen voor crisisoverleg. Volgens ondernemingsrechtadvocaat prof. Axel Hagedorn kunnen de autodealers juridische stappen ondernemen, maar is dat niet direct in hun eigen belang, vertelt hij op BNR Nieuwsradio. “Ze moeten eerst met VW om tafel om te overleggen hoe ze de rust kunnen herstellen.”
VW-schandaal: ‘Het gaat zeker om de grootte’ Ursula W. 8 jaar ago — 27 september 2015 Met mijn man en hond liep ik gisteren door het bos en al snel kwam de ‘dieselgate’ van Volkswagen ter sprake. Zoals u wellicht weet is mijn echtgenoot Nederlander, dus ik vroeg mij af hoe een ‘niet-Duitser’ nou naar zoiets kijkt. Zou dit typisch ‘Duits’ zijn? Zou dit minder snel gebeurd zijn bij grote industriële concerns in Nederland? Maakt macht blind en roekeloos? Gebeurt zoiets alleen bij grote bedrijven?
Axel Hagedorn: crimineel gedrag VW gevolg van ontbreken ‘bedrijfsgeweten’ Axel Hagedorn 8 jaar ago — 28 september 2015 Het Duitse OM is een vooronderzoek begonnen naar de vorige week opgestapte VW-topman Martin Winterkorn. Wanneer wordt bewezen dat hij van de fraude wist staat hem een boete of celstraf te wachten. Axel Hagedorn: “Het ontbreken van een bedrijfsgeweten is het allergrootste risico voor het voortbestaan van VW.”