Ga naar inhoud

Kaaskoppen – Jacob van Zonneveld: In Duitsland krijg je nooit het voordeel van de twijfel

In Kaaskoppen delen Nederlanders hun ervaringen met zakendoen in Duitsland. Berlijn is geen autostad, maar het barst er wel van de interessante startups die bezig zijn met nieuwe manieren van mobiliteit. Zo wil Jacob van Zonneveld met zijn startup PlugSurfing de zoektocht naar een laadpaal voor elektrische auto's en de betaling ervoor makkelijker maken.

Kaaskoppen is de wekelijkse rubriek van Duitslandnieuws waarin ondernemende Nederlanders en Duitsers hun ervaringen over de handelsrelatie delen. We vragen hoe zij hun weg vinden over de grens.

Deze week Jacob van Zonneveld, ceo van PlugSurfing GmbH in Berlijn.

Welk probleem lost Plugsurfing op?

Dat je via onze app de dichtstbijzijnde laadpaal kan vinden en ook nog ongeacht de aanbieder via ons kunt betalen. Dat kan nu bij 15.000 palen in zes landen waaronder Nederland en Duitsland. Vroeger had je een stapel pasjes en lidmaatschappen nodig om van de ene naar de andere kant van het land te rijden.

Hoe kwam je op het idee?

Samen met mede-oprichter Adam Woolway werkten we hier in Berlijn voor een bedrijfje dat ons vroeg om eens alle laadpalen in heel Europa in kaart te brengen. Toen we daar mee bezig waren ontdekten we de mogelijkheden van al die data. In 2011 zijn we met PlugSurfing begonnen.

Je had een feestje te vieren afgelopen week?

Ja, we wonnen de prijs ‘Ausgezeichneter Ort im Land der Ideen 2015‘, een initiatief van de Duitse regering, industrie en Deutsche Bank en ondertekend door bondspresident Joachim Gauck. Eerst dacht ik – en misschien is dat wel de Groninger in mij – ach, wat zegt zo’n prijs nou? Maar ik realiseerde me pas tijdens de uitreiking dat zo’n certificaat erg gewaardeerd wordt in Duitsland. Als je bij de tandarts binnenloopt is er ook een muur gereserveerd voor zijn papieren. Dan is dit toch wel lekker als je met Duitse partners aan tafel zit. Ons idee wordt kennelijk goed gevonden door niet de minste partijen.

Wat houdt je nu het meeste bezig?

Het managen van de groei. We hebben dit jaar meer klanten gekregen, meer investeringen en daarmee ook een uitbreiding van ons team. We werken hier op de EUREF-Campus in Berlijn met zeven man, en er zijn nog even zoveel freelancers die voor ons werken. We hebben investeringen gekregen uit Amerikaanse en Finse hoek en worden begeleid door enkele business angels. Het is voor ons echt een uitdaging om de bak met geld gedoseerd en op het juiste moment uit te geven. Omdat de verkoop van elektrische auto’s nog niet zo hard gaat, moeten wij zorgen dat we niet te ver vooruit gaan lopen.

Hoe loopt het met de app?

De app is sinds juni 2014 op de markt en we zitten nu op 20.000 downloads en 8.000 actieve gebruikers. We verdienen per gemaakte transactie. Het doel is om in 2018 tot 2020 winst te gaan te draaien. We mikken nu op Frankrijk en willen heel Europa veroveren. En het liefst daarna nog meer.

Met zo’n database en betaalsysteem kan je vast veel meer uitspoken?

Inderdaad, we zien nu we lekker bezig zijn dat er veel meer mogelijkheden op ons afkomen. We zijn een beetje de bemiddelaar tussen de auto en de energie geworden. En internet of things, smart grid en smart charging zijn misschien marketingtermen, maar daar zit zeker een kern van waarheid in en er liggen veel kansen voor ons. Dit is pas het begin.

Duitsland maakt de meeste elektrische auto’s maar rijdt er zelf niet mee. Hoe komt dat?

Dan moet ik een beetje speculeren. De afstanden zijn hier groter, dus het is logischer dat iemand uit de Randstad elektrisch gaat rijden dan een Duitser met de huidige batterijcapaciteit. Maar de auto-industrie in Duitsland houdt volgens mij ook veel tegen. Zij hebben ingezet op benzine en diesel. Alleen omdat Tesla er succes mee heeft komt er nu in Duitsland ook wat op gang. Zelfs successen in China maakt de Duitse industrie nauwelijks wakker.

Waarom komt de innovatie uit bijvoorbeeld Japan en de VS en niet uit Duitsland?

De industrie is structureel aartsconservatief, men geeft ook toe dat de slag om de batterij verloren is aan bijvoorbeeld Zuid-Korea. Terwijl Duitsland vroeger echt goed was in deze sector. Het begint met de goede wil, want er is genoeg geld. Zelfs in Duitsland is men er verbaasd over dat het ze niet lukt om aan te haken.

Wat hebben Berlijn en mobiliteit met elkaar?

In Berlijn zitten veel meer startups die gave dingen doen met mobiliteit zoals Allryder en Ubitricity. Zij benaderen de auto als een smartphone op wielen. Dat is een nieuwe manier van kijken. De ouderwetse industrie begint met de motor en denkt aan pk’s en een versnellingsbak en stopt er op het laatst nog een schermpje met knoppen bij. Wij beginnen juist bij de computer. De wielen komen daarna wel.

Berlijn is geen autostad.

Nee, je hebt hier het minste aantal auto’s per hoofd van de bevolking. Dat is interessant omdat juist hier ook onze doelgroep woont. De jongste generatie haalt niet meer per se een rijbewijs en hoeft niet een eigen auto voor de deur. Delen kan ook. Mobiliteit gaat naast techniek ook over gedrag.

Welke rol kan Nederland spelen in elektro-mobiliteit in Duitsland?

Een aantal Nederlandse bedrijven is juist dit jaar een offensief begonnen om met hun concepten voet aan de grond te krijgen. Dat is niet makkelijk, want Duitsers gaan liever voor ‘Made in Germany‘. Nederlanders komen graag met een totaaloplossing, terwijl je in Duitsland beter heel gericht kunt kijken wat de vraag is. Dan maak je meer kans.

Waar loop je tegenaan als je een startup begint in Berlijn?

Het papierwerk is in het begin frustrerend. Als je dat niet op orde hebt, word je keihard afgestraft. Hier regeert het systeem en krijg je nooit het voordeel van de twijfel. In Nederland regelen veel starters hun eigen belasting wel. Maar in Duitsland kan je niets zonder Steuerberater. Ik moest laatst wat schade inhalen, dat kostte me twee weken fulltime werken.

Wat kan je hier wat je in Nederland niet kon?

Het is zo fijn dat je hier op nul kunt beginnen. Niemand kent je, je bent niet gebonden aan je oude netwerken. Je bent vrij om helemaal opnieuw te beginnen. En dat is heel belangrijk bij een creatief proces.

Eerdere afleveringen van Kaaskoppen

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland
Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: