Ga naar inhoud

Computerbeurs CeBIT in Hannover: ‘auto mag geen ‘data-octopus’ worden’

Auto's zijn het nieuwe heikele thema in het privacydebat. Het is zo belangrijk dat Volkswagen-topman Martin Winterkorn de CeBIT in Hannover ermee opende: "De auto mag geen 'data-octopus' worden." Ook volop Nederlandse start-ups tijdens de belangrijkste computerbeurs ter wereld die nog de hele week duurt. Duitslandnieuws stelt ze kort voor.

Binnen de autobranche is het één van de nieuwste trends: auto’s die steeds meer met elkaar kunnen communiceren, gegevens uitwisselen met datacenters, toegang krijgen tot verkeersinformatiesystemen en onderhoudsdata ter beschikking stellen voor garages. Dat laatste is interessante informatie voor bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen. Zij kunnen op basis van eerder gedrag speciale tarieven per persoon vaststellen. Autofabrikanten kunnen daarop hun garantievoorwaarden aanpassen.

Angela Merkel (midden) opent samen met haar Britse collega David Cameron (links) en Volkswagen-baas Martin Winterkorn CeBIT 2014.

Dat klinkt mooi, maar is ook gevaarlijk, zo werd zondag geconstateerd bij de opening van computerbeurs CeBIT in Hannover. Zo vindt de topman van Microsoft in Duitsland Christian Illek dat de privacy beter beschermd moet worden. “Er is een ‘New Deal’ nodig, een betere afspraak tussen de industrie, politiek en consumenten om zo snel mogelijk uit deze fase van ‘digitale depressie’ te komen.”

Ook bondskanselier Angela Merkel deed een dergelijk oproep. “Ik denk dat we nog maar aan het begin staan van wat we werkelijk kunnen.”Het thema van CeBIT dit jaar is ‘Databillity’. Een nieuwe term die moet beschrijven hoe je verantwoordelijk met gevoelige data omgaat.

Big Data

Big Data is voor veel hightech-bedrijven een ‘buzzwoord’ geworden. Voor een bedrijf als Krones AG zijn de nieuwe mogelijkheden om complexe data te analyseren veel geld waard. Christian Rott is directeur van de machinebouwer uit het Noord-Beierse Oberpfalz. Hij schakelde de hulp in van Microsoft vertelt hij tijdens de persconferentie van CeBIT. “Als machinebouwers liggen onze talenten niet zozeer op het digitale vlak.” Krones is wereldmarktleider in gigantische machines voor bedrijven als Heineken en Coca Cola waarmee flessen gevuld kunnen worden. “Het is voor ons belangrijk dat we in realtime informatie tussen de leverancier van onderdelen en de bouwers zelf kunnen uitwisselen.”

Start-up contest

Meer dan 450 start-ups uit 60 landen doen mee aan de CODE_nl4 Contest tijdens CeBIT. Van de 50 finalisten komen er vier uit Nederland. Ze nemen het op tegen start-ups die  een 3D-model voor bouwbedrijven hebben ontwikkeld om het plannen te verbeteren, of een analyseprogramma dat beter bijhoudt waar energie verloren gaat, en een systeem dat files voorkomt. Ook is er een digitale stressmeter om een burn-out te voorkomen.

Nederlandse finalisten

Genalice (Harderwijk)

De software van Genalice interpreteert en analyseert de genetische samenhang van de mens, combineert dit met andere diagnostische informatie en helpt zo complexe medicinale data beter te begrijpen.

Science Rockstars (Amsterdam)

Science Rockstars verbindt algoritmes en gedragswetenschap, waardoor bedrijven online en in realtime communicatie met hun klanten kunnen verbeteren.

Buzzoek (Amsterdam)

Buzzoek maakt het voor winkeliers mogelijk een eigen bonussysteem voor hun klanten op te zetten waarmee ze bijvoorbeeld de OV-Chipkaart als bonuskaart kunnen gebruiken zonder dat ze zich daarvoor hoeven te registreren.

SynerScope (Eindhoven)

Met SynerScope kan je een complexe zaak visualiseren, zodat het begrijpelijk wordt voor iedereen.

Duitslandnieuws events deze week:

Help ons mee de kalender zo volledig mogelijk te maken en mail uw event naar events@duitslandnieuws.nl

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland
Schrijf je in voor de Duitslandniews nieuwsbrief

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.